Vil forska på oppdrettsanlegg på vêrutsatte stadar

Av Kristine Løwe

Forskere ønsker å etablere oppdrettsanlegg på værutsatte steder?
Forskere ønsker å etablere oppdrettsanlegg på værutsatte steder?Foto: Shutterstock

Tri partar vil driva forsking innan havbruk på stadar der ingen skulle tru at nokon kunne driva oppdrett.

Marine Harvest ønsker å oppretta forskingssenteret «Blue Revolution Center» i Frøya kommune, og søkjer om konsesjon for å driva forsking på store anlegg på vêrutsette stadar. I samarbeid med Marintek ved Sintef og NMBU - Noregs miljø- og biovitskaplege universitet, vil partane driva forsking innan havbruk på stadar som tidlegare har vore altfor utsett for vêr og vind til å driva oppdrett.

– Blue Revolution Center vil bidra til å utvikla havbruksnæringa i ei berekraftig retning. Målet med er å driva forsking som kjem heile næringa til gode, seier regiondirektør i Marine Harvest, Ørjan Tveiten.

Alt på éin stad

Forskingssenteret skal vera ei samling av fire oppdrettsanlegg, som blir fjernstyrte frå éin felles fôrflåte og administrasjonssenter. Herfrå skal det gjennomførast ei rekke forskingsprosjekt, for å utvikla nye teknologiar og auka kunnskapen om fiskehelse og fiskevelferd.

– Målet er å ha ein komplett kompetanse på eitt og same stad. Medan Marine Harvest står for det operasjonelle og drift, bidrar Marintek ved Sintef med kompetanse på teknologi, IT, sensorikk mm. NMBUs bidrag er kompetanse innan mellom anna biologi, helse, veterinærmedisin og bioproduksjon, seier dekan Øystein Lie frå NMBU.

– NMBU vil ha eit særleg ansvar for forsking på fiskevelferd og -helse. Genetikk og avl er òg forskingsområde som er interessante i slike nye oppdrettsanlegg. Forskingsområda er mange. Det kan til dømes vera aktuelt å utnytta nye avlsstammer i slike oppdrettsanlegg, og kanskje kan vi laga kortreist fôr på anlegga, seier Lie.

Beck cage

Ein av teknologiane som Marine Harvest håper å få testa ved anlegget, er Beck Cage – ein merd som kan hevast og senkast avhengig av miljøpåverknader ein ønsker å unngå.

– Beck Cage er eit sylinderformet stålbur, som vi kan heva og senka for å hindra at laksen blir påverka av til dømes lus, algar og maneter. I tillegg gjer den solide konstruksjonen at faren for rømming blir redusert betrakteleg, seier Tveiten.

Innovasjon og læring

Blue Revolution Center skal vera ein arena, der Marine Harvet, NMBU og Marintek gjennomfører forskingsprosjekt i skjæringspunktet mellom fiskehelse (NMBU), teknologi (Marintek) og praktisk drift og erfaring (Marine Harvest).

– Vi er glade for å ha med så tunge aktørar som Marintek og NMBU på dette prosjektet, og er sikre på at vi og resten av næringa vil få stort utbytta av denne satsinga, seier Tveiten.

Denne artikkelen er omsett til nynorsk

Vil forske på oppdrettsanlegg på værutsatte steder

Tre parter vil drive forskning innen havbruk på steder der ingen skulle tru at nokon kunne drive oppdrett.

Marine Harvest ønsker å opprette forskningssenteret «Blue Revolution Center» i Frøya kommune, og søker om konsesjon for å drive forskning på store anlegg på værutsatte steder. I samarbeid med Marintek ved Sintef og NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, vil partene drive forskning innen havbruk på steder som tidligere har vært altfor utsatt for vær og vind til å drive oppdrett.

– Blue Revolution Center vil bidra til å utvikle havbruksnæringen i en bærekraftig retning. Målet med er å drive forskning som kommer hele næringen til gode, sier regiondirektør i Marine Harvest, Ørjan Tveiten.

Alt på ett sted

Forskningssenteret skal være en samling av fire oppdrettsanlegg, som fjernstyres fra én felles fôrflåte og administrasjonssenter. Herfra skal det gjennomføres en rekke forskningsprosjekter, for å utvikle nye teknologier og øke kunnskapen om fiskehelse og fiskevelferd.

– Målet er å ha en komplett kompetanse på ett og samme sted. Mens Marine Harvest står for det operasjonelle og drift, bidrar Marintek ved Sintef med kompetanse på teknologi, IT, sensorikk mm. NMBUs bidrag er kompetanse innen blant annet biologi, helse, veterinærmedisin og bioproduksjon, sier dekan Øystein Lie fra NMBU.

– NMBU vil ha et særlig ansvar for forskning på fiskevelferd og -helse. Genetikk og avl er også forskningsområder som er interessante i slike nye oppdrettsanlegg. Forskningsområdene er mange. Det kan for eksempel være aktuelt å utnytte nye avlsstammer i slike oppdrettsanlegg, og kanskje kan vi lage kortreist fôr på anleggene, sier Lie.

Beck cage
En av teknologiene som Marine Harvest håper å få testet ved anlegget, er Beck Cage – en merd som kan heves og senkes avhengig av miljøpåvirkninger man ønsker å unngå.

– Beck Cage er et sylinderformet stålbur, som vi kan heve og senke for å hindre at laksen blir påvirket av for eksempel lus, alger og maneter. I tillegg gjør den solide konstruksjonen at faren for rømming reduseres betraktelig, sier Tveiten.

Innovasjon og læring
Blue Revolution Center skal være en arena, der Marine Harvet, NMBU og Marintek gjennomfører forskningsprosjekter i skjæringspunktet mellom fiskehelse (NMBU), teknologi (Marintek) og praktisk drift og erfaring (Marine Harvest).

– Vi er glade for å ha med så tunge aktører som Marintek og NMBU på dette prosjektet, og er sikre på at vi og resten av næringen vil få stort utbytte av denne satsingen, sier Tveiten.

Denne artikkelen er omsett tiil nynorsk

Vil forske på oppdrettsanlegg på værutsatte steder