NMBU-gründere får millionstøtte til å utvikle sikrere vektstang

Av Kristine Løwe

NMBU-gründere får millionstøtte til å utvikle sikrere vektstang.
NMBU-gründere får millionstøtte til å utvikle sikrere vektstang.Foto: Shutterstock

Gründerne som skal skape en enklere og sikrere treningsopplevelse med en ny type vektstang har alle bakgrunn fra masterprogrammet i innovasjon og entreprenørskap ved NMBU.

- Vi printet designet på 3D-printeren her, og så kunnet gå å lage prototype umiddelbart på maskineringslaben her. Kombinasjonen Eik Idéverksted, Inkubator Ås og maskineringslaben er gull for en oppstartsbedrift som oss, forteller Markus Leonhard Hansen.

Sammen med Audun Filip Sand og Andreas Bossonney Gundersen, alle fra masterprogrammet for entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøyskolen, har han startet opp selskapet Gungnir Barbells.

Selskapet fikk nylig innvilget én million kroner fra Forskningsrådets Studententreprenørskapsordning (Stud-ENT) til å videreutvikle forretningsidéen sin.

- Alle i teamet tar en master i entreprenørskap ved NMBU. Nettverket vi har fått, mentorene, lærerne, ideverkstedet på Ås, og ikke minst Inkubator Ås, har vært meget viktig for oss i fasen frem til nå, forklarte Audun Filip Sand til Journalen ved OsloMet nylig. Anledningen var en sak de skrev om hvor avgjørende støtten fra Forskningsrådet gjennom StudENT-ordningen er.

Sand og Gundersen har begge erfaring fra treningsbransjen og tok opp ideen til en ny vekstangløsning med Hansen, som har studert produktdesign ved tidligere Høyskolen i Vestfold og jobbet tre år med design før han begynte på masteren han nå snart er ferdig med i Ås. I tillegg skal Barbro Sæten jobbe for selskapet i StudENT-perioden, men er ikke deleier i selskapet. Hansen utdyper at Sand og han er innspurtsfasen på masteroppgave nå, mens de to andre leverer masteroppgave neste år.

- Vi skal lage en ny vektstang for trening. Vi ser det er problemer veldig mange irriterer seg over, og vi har nå laget en ny løsning som vi skal utvikle i løpet av Forny-prosjektet. De midlene vi har fått fra Forskningsrådet skal vi bruke til å gjøre klar til en serieproduksjon, sier Hansen

Han legger til at det skal de gjøre her på Eik Idéverksted.

- Den kombinasjonen av ekspertise som eksisterer på Eik ideverksted, spesielt inne på maskineringslaben der vi har profesjonelle folk som vet hvordan ting gjøres samtidig som vi har maskiner som er godt på linje med det som finnes der ute, er gull. Og det kan lages effektivt slik at vi stiller på samme linje som disse store leverandørene som er der ute, og som vi må konkurrere mot som en liten bedrift, påpeker han.

Han forteller at det unge selskapet, som ble etablert som AS i februar i år, vil ha fokus på å bygge kundemarked, merkevare og bli kommersielt levedyktige i løpet av oppstartsfasen de nå har fått støtte fra Forskningsrådet til.

- Et godt problem er ofte mer verdifullt enn en god idé, det er essensielt å finne problemet og deretter designe for det - jeg håper det blir vår suksessformel, avslutter han.