Doktorgrad (Ph.d.)
Heltid
Realfag og teknologi

Ph.d.-programmet i realfag og teknologi ved Fakultet for realfag og teknologi.

Søknadsfrist:

Løpende

Studiestart:

Løpende

Opptakskrav:

For å bli tatt opp som ph.d.-student må du ha finansiering, mastergrad med gode karakterer og dokumentert engelskkompetanse, skriftlig og muntlig.

• Med utgangspunkt i NMBUs ph.d.-forskrift § 5-2. Opptakskrav – krav til utdanning og engelskkunnskaper, krever Fakultet for realfag og teknologi:

1. Sterk faglig bakgrunn på relevant mastergrad (minimum 120 ECTS som er bygd på bachelorgrad på minimum 180 ECTS, eller integrert mastergrad på minimum 300 ECTS).

For å bli tatt opp til ph.d.-programmet ved Fakultet for realfag og teknologi må søkeren ha:

• Karakter B eller bedre på masteroppgaven,
    • Gjennomsnittskarakter B eller bedre på emner som inngår i mastergraden (120 studiepoeng), og
    • Gjennomsnittskarakter C eller bedre på emner som inngår i bachelorgraden (180 studiepoeng)

2. Dokumentert engelskkompetanse i henhold til NMBUs ph.d.-forskrift §5-2 (3). Kandidater som ikke oppfyller kravene, kan i særskilte tilfeller tas opp etter individuell vurdering. Potensiell hovedveileder skal i så fall anbefale opptak.

3. Finansiering for hele ph.d.-utdanningen må dokumenteres.

Ilustrasjonsfoto fra Fakultet for realfag og teknologi. Foto: Gorm K. Gaare
Diverse foto tatt med studenter på Fluidlaben hos Realtek.

Ph.d.-programmet i realfag og teknologi kvalifiserer for selvstendig forskningsvirksomhet av internasjonal standard innenfor alle fagområder ved Fakultet for realfag og teknologi, i samsvar med god vitenskapelig skikk og forskningsetiske standarder.

Karrieremuligheter

Ph.d. er det høyeste nivået for formell utdanning i Norge. En doktorgrad fra NMBU kvalifiserer for arbeid innen høyere utdanning og forskning, samt i næringsliv og forvaltning.

Akademia har vært den vanligste karriereveien for personer med doktorgrad, men mange av våre doktorer har ledende stillinger innen privat næringsliv og offentlig sektor.

• En kandidat som har fullført utdannelsen forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i a) kunnskaper, b) ferdigheter og c) generell kompetanse.

a) Doktoren

• Er i kunnskapsfronten innen sitt valgte forskningsområde og har inngående kunnskaper om vitenskapelige teorier og metoder knyttet til fagområdet.
    • Kan vurdere og analysere ulike teorier, metoder og prosesser i forskning og faglige utviklingsprosjekter - også i et internasjonalt perspektiv.
    • Kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier og metoder innenfor sitt spesifikke forskningsområde.

b) Doktoren

• Kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid, på internasjonalt høyt nivå.
    • Behersker vitenskapelig utstyr, instrumenter og analyseverktøy som brukes innen sitt spesialfelt.
    • Har bidratt gjennom original forskning til ny kunnskap som kan publiseres i internasjonale tidsskrifter.
    • Kan forstå kompleksiteten i tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter.
    • Kan kritisk vurdere, og gi konstruktiv kritikk av, vitenskapelige arbeider innenfor sitt fagområde.

c) Doktoren

• Kan utøve sin forskning med faglig og etisk integritet, og kan identifisere og vurdere relevante miljømessige og etiske hensyn.
    • Kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler, og delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora.
    • Kan formidle resultater fra sitt forskningsarbeid til næringsliv, myndigheter og forvaltning, samt til allmennheten via kontakt med media.
    • Kan plassere egen forskning innen større faglige og samfunnsmessige sammenhenger.
    • Kan vurdere behovet for, ta initiativet til og eventuelt drive innovasjon innen sitt fag.
  • Ph.d.-utdanningen er normert til tre år fulltids studier. En individuell opplæringsdel på minst 30 studiepoeng skal støtte opp under det selvstendige forskningsarbeidet, normert til 2,5 år. Noen har et fjerde år med pliktarbeid, ofte undervisning i emner på bachelor eller masternivå.

Fakultet for realfag og teknologi har forskningsaktivitet innen realfag og teknologi, samt innen utdanningsvitenskap. Ph.d.-programmet i realfag og teknologi tilbyr spesialisering innen én av følgende studieretninger:

• Fysikk

• Anvendt informatikk

• Anvendt matematikk

• Konstruksjon, byggeteknikk og arkitektur

• Maskin- og prosessteknologi

• Vann- og miljøteknologi

• Geomatikk

• Realfagsdidaktikk

• Pedagogikk

• Ph.d.-programmet i realfag og teknologi utdanner forskere som gjennom den avsluttende avhandlingen bidrar med ny faglig kunnskap. Det selvstendige forskningsarbeidet skal oppfylle internasjonale standarder med hensyn til faglig nivå, etiske krav og metode innen fagområdet.

Doktorgradsutdanningen foregår i et aktivt fagmiljø, og gjennomføres under individuell veiledning. Utdanningen er internasjonalt rettet, med publisering i ledende tidsskrifter og deltakelse på internasjonale kurs og konferanser.

Studieveileder(e):

Berit Hauger Lindstad