Emilie Sandell

Av Cathrine Strømø

Emilie Sandell
Emilie SandellFoto: Nuet A.

Fagansvarlig for Grønnsaker, Frukt og Bær i Norsk Gartnerforbund.

Hvor jobber du nå?

Jeg jobber nå som Fagansvarlig for Grønnsaker, Frukt og Bær i Norsk Gartnerforbund (NGF).

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Her i NGF jobber vi med å forbedre næringspolitiske og politiske rammebetingelser for norske produksjonsgartnere. Jeg har kollegaer som jobber med norske blomster og planter, skadedyr, energiforsyning til drivhus. Mitt hovedansvar handler om norske grønnsaker i drivhus og på friland, samt frukt og bær. Vi samler informasjon om deres utfordringer og innovasjoner, og kommer med innspill til politiske avgjørelser og jordbruksforhandlingene.

Det jeg liker best med jobben er de svært varierte arbeidsoppgavene. Akkurat som bønder opplever store svingninger på grunn av været får vi stadig nye utfordringer. Jeg har mange muligheter videre i både næringsliv, politikk og forsking ettersom jeg blir kjent med grøntnæringen i Norge i sin bredde gjennom NGF.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg begynte på NMBU fordi jeg visste at planteliv og bærekraft var en av mine mest stødige interesser, og jeg var ikke redd for å miste interessen. I løpet av min tid på Ås drev jeg med styre- og organisasjonsvirksomhet for å få utbytte for kreativ og sosial energi. Det jeg har fått mest utbytte for av engasjement var å være redaktør. Da lærte jeg mye nytt om kommunikasjon, kreativitet og ikke minst - hvordan sjonglere mange oppgaver på én gang.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Det tar alltid tid å finne sin plass, men når man gjør det er Ås et fantastisk fint sted å bo.

Har du noen råd til kommende studenter

Det er stort behov for plantevitere - og dermed lett å finne jobb i hele landet. Jordbruket er en grunnsøyle i samfunnet vårt med sterk vilje til å bli mer bærekraftig. Dette gjør det til en inspirerende bransje der en kan skape viktige ringvirkninger.

• Emilie Sandell
  • Yrkestittel: Fagansvarlig for Grønnsaker, Frukt og Bær