Maria Lien Kårjord

MariaFoto: Privat

Arbeidssted: Øya videregående skole i Melhus

Hva gjør du i din jobb?

Jeg har en variert arbeidshverdag i min jobb som lærer på naturbruksskole. I min undervisningsstilling har jeg både teoritimer inne i klasserommet og økter ute på gårdsbruket. Jeg underviser i naturfag og de spesialiserte linjefagene til naturbruk. Som naturbrukslærer får man oppleve mye sammen med elevene. Vi reiser på turer, besøker bedrifter og har mange utflukter til gårdsbruk i nærheten for å lære om ulike produksjoner. På skolen har jeg med elevene på opplæring i skogen, ute på åkeren og i fjøset.

Hvilken utdanning tok du?

Bachelor og master i plantevitenskap + PPU

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?

Utdannelsen på NMBU er veldig relevant for den jobben jeg har. Jeg har en allsidig landbruksutdanning med fokus på plantefag. Jeg er godt fornøyd med at jeg tok litt husdyrfag, geologi og biologifag i tillegg til plantefagene. Det gjør meg enda mer allsidig. Jeg skulle gjerne hatt mer økonomi, ledelse og juss også. Mitt tips til alle landbruksstudentene er å skaffe seg en allsidig utdanning. Arbeidet på en gård er komplekst og det bør utdanninga gjenspeile.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Min interesse for naturen og landbruket gjorde at jeg valgte NMBU som studieplass.

Dine erfaringer med NMBU?

Jeg har bare gode erfaringer med NMBU. Fagmiljøet er bra og det er tett kontakt med foreleserne. I tillegg har NMBU et unikt studentmiljø.

Mine år på NMBU ville jeg ikke byttet mot noe! Studier på NMBU anbefales på det varmeste!

• Maria Lien Kårjord
  • Yrkestittel: Lærer på Øya videregående skole i Melhus