Skaper bedre vekst

Jan-Eivind Kvam-Andersen, rådgiver i Norsk Landbruksrådgiving.

Gjennom analyser av tester og nyttige feltforsøk på lokale vekstforhold gir Jan-Eivind Kvam-Andersen råd til gårdbrukere.

Rådgiverjobben går ut på å gi råd og veiledning. Jeg arbeider i forhold til valg av sorter, gjødsling, dyrkingspraksis, plantevern og andre problemstillinger knyttet til landbruket forteller Kvam-Andersen.

Han forklarer at gode svar ikke kommer av seg selv. Og at for å kunne gi kvalifiserte råd brukes kunnskap, forsøk og analyser.

- For at vi skal kunne gi gode svar, har vi feltforsøk, hvor vi tester ut i praksis hva som lønner seg under lokale forhold. Hvis for eksempel gårdbrukeren oppdager problemer knyttet til dyrking av ulike vekster, tar han gjerne kontakt med oss for å få råd, forklarer han.

Og han framsnakker sin arbeidshverdag som både viktig og utfordrende.

- Jobben som rådgiver i Norsk Landbruksrådgiving er variert, utfordrende, og meningsfull.

Ble planteviter

Kvam-Andersen har en Master i plantevitenskap fra NMBU. Han fordypet seg innen plantepatologi.

- Utdannelsen er meget relevant for jobben som rådgiver i Norsk Landbruksrådgiving. Det er et stort behov for flere plantevitere, så det bør satses på denne utdannelsen framover!

Naturen er spennende
At planteviteren valgte en utdanning som gav ham en jobb innen landbruksnæringen varikke helt tilfeldig.

- Grunnen til at jeg valgte å studere ved NMBU er at jeg alltid har vært nysgjerrig på hvordan ting i naturen henger sammen. Jeg vet også at det er stort behov for kompetanse innen landbruksnæringen, og mange muligheter for å få jobb.

NMBU innfridde

Han legger også til at han hadde fått med seg at Ås har godt studentmiljø.

- Forventningene til NMBU innfridde og vel så det! Jeg har fått en solid utdannelse som ikke går ut på dato. Jeg har fått mange gode venner for livet, og jeg føler selv at jeg har vokst i den tiden jeg studerte ved NMBU. Takk til lærere og medstudenter for en fin studietid!

Og dersom noen vurderer NMBU som sitt kommende studiested har han et råd.

- Engasjer deg i et eller flere av studentlagene som finnes på Ås! Vær aktiv i forelesningene og still spørsmål til foreleserne!

Jan-Eivind Kvam-Andersen, rådgiver i Norsk Landbruksrådgiving.

Jan-Eivind Kvam-Andersen, rådgiver i Norsk Landbruksrådgiving. Photo: privat

Jan-Eivind Kvam-Andersen ute i naturen.

Jan-Eivind Kvam-Andersen ute i naturen. Photo: privat