Bærekraftskonsulent i CEMAsys

Av Judith Marie Holter

Gustav profilbilde

Etter studiene fikk Gustav F. Halldin drømmejobben som bærekraftskonsulent i CEMAsys.

Hva gjør du i din jobb?

- Jeg har fått drømmejobben som bærekraftskonsulent i CEMAsys, hvor jeg startet i august 2022 etter mastergraden. CEMAsys er et konsulentselskap som leverer løsninger innen hele Environmental, Social & Governance (ESG) segmentet. Selskapet ble stiftet i 2007 som en av de første konsulentvirksomhetene i Norge som er spesialiserte på klimaendringer- og bærekraft. Statusen som Gasellebedrift i 2021 bevitner at selskapet er i sterk vekst, og ikke minst det at vi akkurat har åpnet et nytt kontor i Boston, USA.

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?

- Utdannelsen ved NMBU har vært svært relevant for denne jobben. Flere kurs om regnskap og databehandling, og et eget emne innen bærekraftsrapportering har gjort at jeg evner å håndtere data på en tilfredsstillende måte, og er bevisst den strategiske verdi blant ulike interessenter. Denne fagkompetansen, og at jeg har tatt muligheter til å fordype meg innen bærekraftens tre ledd var avgjørende for at fikk jobben. Den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom flere fag, samt hvordan bærekraft har blitt en integrert del av nesten alle fag har gjort at jeg er en svært relevant kandidat til mange stillinger på tvers av bransjer, og er noe jeg ikke ville vært foruten.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

- Jeg valgte å studere ved NMBU på grunn av søkelyset som universitetet har på bærekraft. Jeg begynte å studere på NMBU i 2017, da bærekraft fremdeles var et fremmed tema for mange næringslivsaktører. I løpet av mine 5 år ved NMBU har jeg vært vitne til en stor holdningsendring når det kommer til bærekraft, da dette har blitt satt kraftig i søkelyset. Regulatoriske endringer i EU og Norge, samt krav fra diverse interessenter har gjort at dette er en kompetanse mange nå etterspør. Dette er med på å gjøre studenter fra NMBU svært attraktive på arbeidsmarkedet, og er noe jeg har merket i møte med ulike bedrifter. NMBU har også en fantastisk mulighet for studenter til å kunne påvirke gjennom en rekke ulike arenaer i studentdemokratiet. Dette, i kombinasjon med utvekslingsmulighetene, har gjort at jeg har fått maksimalt ut av min studietid og blitt en god kandidat i arbeidslivet.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

- Til kommende studenter så vil jeg anbefale å engasjere seg i studentforeninger ved siden av studiene. Ikke bare i sosiale, men også mer faglige. Disse vil gi deg et fortrinn når du skal begynne å søke jobber, og vil kunne åpne mange dører. Viktigst av alt vil det tillate deg å bygge opp et solid nettverk med mange oppegående og fremoverlente mennesker fra Ås, som vil gi deg mye glede i årene som student og i arbeidslivet. Jeg vil også anbefale å reise på utveksling, da det er et eventyr uten like, hvor du vil skape minner for livet. Pluss, vi lever i en stadig mer globalisert verden, og det å ha bygget et globalt nettverk vil kunne åpne dører i fremtiden. Jeg vil også anbefale å bruke de gode mulighetene som forelesere tilbyr for å diskutere fag. Dra på øvingstimer, still kritiske spørsmål og ikke vær redd for å drite deg ut. Det er av feil man lærer, og er det noe foreleserne ved NMBU liker så er det engasjerte studenter!

Hva er dine erfaringer med NMBU?

- Mine erfaringer med NMBU er mange og svært gode. Det er uendelig med uante muligheter ved NMBU, og det å få oversikt over alle tar lang tid. Så noe av det beste man kan gjøre er å kaste seg ut i så mange nye situasjoner og studentforeninger som mulig så tidlig som mulig i studieløpet. Det å akkumulere erfaringer du kan bygge på senere er gull verdt. Dette er noe alle ansatte ved NMBU er klar over, og ønsker at studentene skal kunne få erfare. NMBU har gode fagmiljøer og dyktige forelesere. Det å komme forberedt til forelesninger, seminar og møter gjør at man får mer ut av de, og det gjør at dine muligheter ved NMBU bare blir bedre. NMBU er en fleksibel utdanningsinstitusjon som ønsker at du skal lykkes, både som student, i arbeidslivet og i det private.