Universitetslektor i mat, ernæring og helse ved USN

Av Siri Eikrem Skotland

Astrid Kolderup Hervik jobber som universitetslektor i mat, ernæring og helse ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Foto: Shutterstock

«Fagkombinasjonen i utdannelsen ved NMBU er spennende. Man får både dyptgående kunnskap innen cellebiologi, biokjemi, immunologi og ernæring og samtidig en oversikt over andre aspekter ved mat, slik som matkvalitet, råvarekunnskap, matteknologi og mattrygghet», sier Astrid Kolderup Hervik.

1. Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg jobber som universitetslektor i mat, ernæring og helse ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Jeg underviser i ernæring i bachelor idrett, ernæring og helse, på lærerutdanningen i mat og helse og noe i temaer knytta til mat i barnehagelærerutdanningen. I tillegg har jeg noe forskningstid, min forskning til nå har vært innen temaet karbohydrater.

2. Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg fikk jobb som høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet umiddelbart etter avsluttet mastergrad i matvitenskap- mat og helse. Etter fem år her, fikk jeg jobben jeg har nå ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

Fagkombinasjonen i utdannelsen ved NMBU er spennende. Man får både dyptgående kunnskap innen cellebiologi, biokjemi, immunologi og ernæring og samtidig en oversikt over andre aspekter ved mat, slik som matkvalitet, råvarekunnskap, matteknologi og mattrygghet. Utdanningen har vært svært relevant med tanke på å gi meg en bred faglig forståelse som jeg har nytte av i undervisning i en rekke ulike emner.

3. Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Jeg synes NMBU var et veldig bra sted å studere både mtp. undervisningskvaliteten, omgivelsene og studentmiljøet.

4. Hvordan bidrar arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Vi har mye fokus på bærekraft i både den teoretiske og praktiske undervisningen (kjøkken) i min nåværende jobb, og vi jobber direkte med en del av FNs bærekraftsmål som er relatert til mat.

Les mer om studier i matvitenskap ved NMBU

Navn:

Astrid Kolderup Hervik

Studieprogram:

Matvitenskap

Arbeidsgiver

Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Stilling:

Universitetslektor i mat, ernæring og helse