Lars Martin Hval

Lars Martin Hval Foto: Privat

Fagrådgiver Drøv, Strand Unikorn AS

Hvor jobber du nå?

Jeg er Fagrådgiver Drøv for Strand Unikorn AS.

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Strand Unikorn er en del av Norgesfôrkjeden og vi produserer og selger kraftfôr. Jeg er fôringsrådgiver og hjelper bonden med å få det beste ut av drifta. Tar ut grovfôrprøver, setter opp fôrplaner, justerer mjølkeroboter, og generelt prøver å bruke både min teoretiske og praktiske kunnskap slik at våre kunder skal få en best mulig produksjon. Anbefaler kraftfôrslag og mengder på bakgrunn av dyregruppe, grovfôr, ytelse, management osv. Jeg liker å hjelpe hver enkelt kunde med å optimalisere produksjon.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Etter videregående var jeg to år i Forsvaret, gikk Hærens Befalskole og jobbet i som lagfører i Bardufoss. Jeg kommer fra gård med mjølk og eggproduksjon og forsto mer og mer under tiden i Nord-Norge at man egentlig hadde det ganske bra i landbruket.
Ved siden av studiene på NMBU arbeidet jeg på hjemgården, som anleggsgartner i ferier, og brøyta snø på vinteren. Det beste med å være student var alt annet man også fikk tid til og samtidig varierte dager.
Ved siden av studiene i husdyrvitenskap tok jeg en bachleor i økonomi og administrasjon, det var nyttig å kunne sjonglere fag ut i fra interesseområder. På tross av mye forskjellige fag, var det mjølkeproduksjon og drøvtyggerernæringsfagene jeg er mest fornøyd med, og som jeg har daglig har behov for i arbeidet.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet på NMBU er veldig bra, det hjelper at alle "må" på Samfunnet.
Jeg var Hankatt og bodde på Hankattloftet, satt i samfunnstyret på Studentsamfunnet, og var aktiv i ulike lag og foreninger gjennom hele studietia, detta ga meg venner og gode erfaringer.

Har du noen råd til kommende studenter

Si JA, bli med i foreninger og lag ved NMBU, still spørsmål i forelesningene og ta fag på bakgrunn av interesse på tvers av fakultetene.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Gjennom å få en mer effektiv produksjon hos bonden, bruke fôrmidlene på en smartere måte, økt produksjon og høyere tilvekst gir økt fôr-effektivitet, noe som lønner seg både for bonden, samfunnet og klimaet!

Strand Unikorn har sterkt fokus på norske og kortreiste råvarer og gjennom alkalisk korn får vi til kraftfôrblandinger med meget høye norskandeler. Da blir det økt norsk produksjon på norske ressurser

• Yrkestittel: Fagrådgiver Drøv, Strand Unikorn AS
  • Utdannelse: Master i husdyrvitenskap