Anita Martinsen

Norsk melkegeit er et pattedyr som naturlig mangler prionprotein og er naturlig resistent mot prionsykdom. Geita kan sitte med lønsingene for prionsykdommer for flere arter.Foto: Håkon Sparre

Bedriftsrådgiver geit i TINE Rådgiving

Hvor jobber du nå?

Jeg jobber som bedriftsrådgiver på geit i TINE Rådgiving.

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg jobber som bedriftsrådgiver på geit i TINE Rådgiving. Å være bedriftsrådgiver innebærer mange ulike arbeidsoppgaver og en allsidig hverdag. Jeg reiser mye rundt på fjøsbesøk til geitemelksprodusenter for å se hvordan de driver, diskutere ulike utfordringer på det enkelte bruk og finne praktiske løsninger i hverdagen. I tillegg jobber jeg med å lage fôrplaner til geit, hjelper produsenter med å registrere data i Geitekontrollen og hjelper produsenter med å forbedre melkekvaliteten.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg tok først en bachelorgrad i husdyrvitenskap ved Nord universitet i Steinkjer, før jeg begynte på masterutdanningen på NMBU. Jeg valgte å begynne på NMBU fordi jeg ville videreutvikle meg faglig, og fordi jeg hadde hørt veldig mye bra om NMBU.
Helt siden jeg startet å studere har jeg vært interessert i geit, og gjennom utdanningen min har jeg fått mulighet til å tilegne meg mest mulig kunnskap om geita og geitemelksproduksjonen i Norge. I tillegg til studiene på NMBU, var jeg så heldig å få jobbe i geitefjøset på Ås, der jeg fikk mye praktisk erfaring med både melking, fôring (med mer) av melkegeit.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

NMBU har et godt studentmiljø. Det er lett å komme i kontakt med andre studenter og jeg opplevde at det var et inkluderende miljø.

Har du noen råd til kommende studenter

Ved NMBU vil du møte engasjerte forelesere, fagpersoner og medstudenter. Du vil bli faglig godt rustet til arbeidslivet. Gjennom studiet på NMBU har du mulighet til å utvikle deg til å kunne jobbe med det du er aller mest interessert i.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Jobben min bidrar til å sikre et bærekraftig landbruk i Norge. Geita er et husdyr som kan utnytte bratte utmarksområder, som ikke er egnet til andre husdyr. Geita bidrar derfor til å ta hele Norge i bruk. I tillegg har jobben min alltid et fokus på god dyrevelferd og friske dyr.

• Yrkestittel: Bedriftsrådgiver geit, TINE Rådgiving
  • Utdannelse: Master i husdyrvitenskap