Jenny Kristine Runningen

In a feeding trial this winter, dairy cows were fed compound feed with yeast derived from spruce.Foto: Gunn Evy Auestad, NMBU

Fagrådgiver Svin for Vestfoldmøllene AS

Hvor jobber du nå?

Jeg er fagrådgiver svin for Vestfoldmøllene AS

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg jobber som Fagrådgiver Svin for Vestfoldmøllene AS. Vestfoldmøllene er en del av Norgesfôrkjeden og vi produserer og selger kraftfôr til svin, fjørfe og storfe, samt andre dyreslag. Vi har også alt av plantevern, gjødsel og såvarer. Jeg er mest av alt en fôringsrådgiver, men det er viktig å se det store bildet i hver besetning med tanke på dyrevelferd, miljø og management. Jeg liker å hjelpe hver enkelt kunde med å få ut mest mulig av potensialet i drifta. Det er ofte små justeringer som skal til og da er det veldig gøy å se gode resultater. Utenom kundebesøk og rådgiving går tiden til salg og faglig påfyll.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg gikk rett fra videregående i Bø til NMBU i 2015. Jeg har alltid hatt en ekstra kjærlighet for dyr og landbruk og da var husdyrvitenskap midt i blinken for meg. De første åra var det en del generelle fag fra forskjellige fagområder og dyreslag. Jeg var veldig usikker på hvilken retning jeg skulle ta, men endte til slutt opp med etologi. Når det kom til dyreslag var det litt tilfeldig at det ble bachelor på storfe og master om slaktegris, men jeg tror det er lurt å vise at man har bred kompetanse når man skal ut i arbeidslivet. Interessen for gris vokste fort det siste året og jeg er glad for at det var det jeg endte opp med.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet i Ås er helt fantastisk. Jeg var med i studentforeningen BB Cowboys i alle 5 årene jeg gikk på NMBU. Det har gitt meg minner jeg vil huske i lang tid framover og venner og bekjente fra alle deler av landet. Studentmiljøet har noe for enhver smak. Det er også en linjeforening for studenter på husdyrvitenskap. Det arrangeres mye sosialt og gir deg en god start på studentlivet på IHA.

Det faglige miljøet er like viktig som det sosiale. Terskelen fra student til forsker er lav på IHA og du kan samle nyttig erfaring ved å bli med på forsøk som foregår i nærområdet. Selv fikk jeg være med den første utprøvingen av Nofence til storfe og sau, og jeg har vært med til Ørland for å registrere hvordan melkekyr reagerer på jagerflyaktivitet.

Har du noen råd til kommende studenter

Ikke stress med hvilket fagområde du skal velge. Det kan være lurt å ha noen fag fra hvert område før man spesialiserer seg på en retning. Jeg har master i etologi, men har en del fag innen ernæring også. Det, sammen med jobberfaring som avløser, var nok avgjørende for at jeg fikk jobben som fagrådgiver.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Vestfoldmøllene har god tilgang på lokale råvarer som f.eks. korn og åkerbønner. Åkerbønner rikt på proteiner og kan brukes som et alternativ til importert soya. Vi jobber stadig med å utvikle fôret vårt for å henge med i landbrukets utvikling og behov.

Mølla ligger i hjertet av Vestfold og transportveien til kunden er kort. Som lokal mølle bidrar vi til aktivitet og arbeidsplasser i lokalmiljøet.

• Yrkestittel: Fagrådgiver svin, Vestfoldmøllene AS
  • Utdannelse: Master i husdyrvitenskap