Kirsti Winnberg

Kirsti WinnbergFoto: Nathalie Bjørneby

Doktorgradsstipendiat husdyravl og -genetikk ved NMBU

Hvor jobber du nå?

Jeg er doktorgradsstipendiat husdyravl og -genetikk på NMBU.

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg jobber på NMBU med et prosjekt som tilhører avlsorganisasjonen Geno. Prosjektet handler om seleksjon på reduserte klimagassutslipp fra Norsk Rødt Fe. Geno har samlet data fra kyr i mange forskjellige fjøs, og jobben min er å bruke denne dataen til å finne ut hvordan vi kan avle på reduserte klimagassutslipp. Det innebærer mye bearbeiding av data, bruk av kodespråk og ulike dataverktøy i tillegg til mye statistikk.

Fordi Geno finansierer 6 mnd. av min grad så får jeg også jobbe med andre relaterte oppgaver hos dem. Blant annet å være med i fjøset og installere måleutstyret. Det er veldig gøy! Jeg får også samarbeide med forskningsavdelingen deres, og får holde presentasjoner for dem. I praksis gir det meg en fot innenfor arbeidslivet i avlsorganisasjonene. Men muligheten for å fortsette med forskning hos NMBU eller andre organisasjoner er også stor. Spesielt når man arbeider med et så samfunnsaktuelt tema.

Det jeg liker aller best er at jeg er min egen sjef. Som stipendiat er du prosjektleder for ditt eget prosjekt. Hvordan man jobber, hvilke arbeidsoppgaver man vektlegger, og hvem man velger å samarbeide med er derfor veldig opp til en selv. Da kan jeg skape den arbeidshverdagen som passer meg best. Det er heller ingen som henger over meg og detaljstyrer måten jeg gjør jobben på.

Geno er en ledende aktør innen avl og genetikk hos storfe, også internasjonalt, så det er en spennende organisasjon å arbeide med. Jeg elsker også å jobbe med folk som har så mye kunnskap, kompetanse og erfaring som mine kollegaer har. Det gir motivasjon til å gjøre en god innsats.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg valgte husdyrvitenskap litt tilfeldig, men har aldri angret på det. Å få studere og jobbe med matproduksjon er veldig betydningsfullt. Jeg ønsker å bidra til å bevare norsk matproduksjon og utvikle landbruket til å bli enda bedre på bærekraft.

Fordi jeg alltid har vært samfunnsengasjert så valgte jeg en bred profil på bachelorgraden med både husdyrfag og økonomi, jus, politikk og organisasjonsfag. Det gjorde at jeg fikk en jobb som kommunikasjonsrådgiver mellom bachelor og mastergraden min. På mastergraden spesialiserte jeg meg for å kunne gå ut i den type jobb som jeg har nå. Valgfriheten jeg fikk i løpet av studiet gjorde med andre ord at jeg har fått jobbe med akkurat det jeg vil!

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Fagmiljøet mitt er fantastisk sammensveiset på tvers av studenter, forelesere og næringsliv. Vi får veldig tett oppfølging hvis vi ønsker det, og man føler at foreleserne virkelig bryr seg om oss som studenter. Næringslivet er dessuten representert med mange ansatte i samme bygg, noe som gjør at vi blir kjent med framtidige arbeidsgivere veldig tidlig. Da kan vi både finne ut hvilken type organisasjon vi ønsker å jobbe i, og "vise oss fram" for aktuelle arbeidsgivere.

Mulighetene til å tilpasse studiet er også store. Jeg har valgt ut de fagene jeg interesserer meg mest for og har derfor en utdanning som blir veldig spesialtilpasset det jeg ønsker å jobbe med. Det er mulig fordi vi er færre studenter fordelt på flere ansatte hos oss enn mange andre steder.

Har du noen råd til kommende studenter

Velg NMBU om du ønsker en utdanning tilpasset deg selv. Her får du tett kontakt med foreleserne, mye valgfrihet og tett oppfølging. Ikke vær redd for å hoppe ut i ting, og velg studieløp som du virkelig brenner for. Først da blir du virkelig god og kan utgjøre en forskjell her i verden.

På NMBU får du også mulighet til å vise deg fram veldig tidlig, slik at du kan gjøre deg interessant for drømmearbeidsgiveren. Å arbeide med matproduksjon vil dessuten alltid være viktig. Og velge studier innen disse fagfeltene gir derfor gode jobbmuligheter.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Matproduksjon berører svært mange av FNs bærekraftsmål. Vi har stort fokus på bærekraft i vårt studium, inkludert egne emner innen bærekraft. Personlig jobber jeg med å kunne produsere mat på enda lavere klimagasutslipp, noe som er viktig for blant annet klima, miljø, biologisk mangfold, helse og livskvalitet.

• Kirsti Winnberg
  • Yrkestittel: Doktorgradstipendiat