Business developer, Henriette

Av Lars Mørk

Henriette jobber til daglig med å hjelpe andre virksomheter med innovasjon og veksstrategier. Hun forteller at både innholdet og også måten man arbeider på i masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon, har bidratt til gode forutsetninger for å lykkes i arbeidsmarkedet.

Jeg heter Henriette, og jeg har tatt en mastergrad i etreprenørskap og innovasjon på Handelshøyskolen ved NMBU. Etter endt bachelorgrad i markedskommunikasjon på BI, var jeg veldig usikker på veien videre, men valget falt på NMBU. Jeg valgte NMBU fordi jeg ønsket å skifte miljø og prøve noe helt nytt. Dessuten har jeg alltid hatt interesse for innovasjon, entreprenørskap, forretningsutvikling og strategi og ønsket å lære mer om disse tingene. Masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøyskolen på Ås virket som et perfekt valg i den forbindelse, i tillegg til å være spennende og unikt. Da jeg leste om programmet, lot meg også særlig tiltrekke av det tre måneders lange oppholdet i Houston med Gründerskolen - som jeg forresten må trekke fram som det beste med hele masterprogrammet :-)

I dag jobber jeg som business developer i et rådgivningsfirma som heter Edge Innovation Group og driver med innovasjon og vekststrategier for nye og eksisterende virksomheter. Som business developer varierer arbeidsoppgavene og dagene mine mye. Noen av dem kan være å gjennomføre forbrukerundersøkelser i form av fokusgrupper; gjøre intervju av ledergrupper i bedrifter for å avdekke markedssituasjon, vekstpotensial og bedriftens innovasjonsevne; gjennomføre internworkshops eller kundeworkshop eller utarbeide strategier på ulike nivå, som virksomhetsstrategi, merkestrategi eller innovasjonsstrategi for å nevne noen.

Jeg opplever mastergraden jeg tok ved Ås som veldig relevant for den jobben jeg har endt opp med, hva jeg interesserer meg for og hva jeg ønsker å jobbe videre med. Ikke bare var den innholdsmessig relevant; jeg jobber i dag med innovasjon, strategi og vekst som jeg har lært masse om på masterstudiet - men den var også relevant i måten man arbeider med ulike problemstillinger på. Masterstudiet legger opp til mye praktisk arbeid gjennom arbeid i team, presentasjoner for klassen og oppgaver for reelle oppdragsgivere. Dette forbereder en for arbeidslivet, da disse måtene å arbeide på er mye mer virkelighetsnært enn å lese teori fra en bok - selv om vi også gjorde det på studiet. Eksempelvis skrev vi en forretningsplan for en oppdragsgiver over en lengre periode ved første året av masterprogrammet, som lærte oss mye med relevans for arbeidslivet. Ikke bare lærte vi om entreprenørskap, men også om teamarbeid, møtestruktur og relasjon til en oppdragsgiver - som i min nåværende jobb for eksempel vil tilsvare den relasjonen jeg har til en kunde.

Jeg vil råde kommende studenter til å nyte tida på masterprogrammet i Ås, men også jobbe hardt og fokusert - det får man igjen for. Et annet tips er å begynne å søke jobb tidlig, og gjerne allerede siste året på studiet begynne å jobbe i en relevant deltidsjobb ved siden av. Selv gjennomførte jeg et internship etterfulgt av et års periode som intern gjennom siste året på masteren, som resulterte i et tilbud om fulltidsstilling i min nåværende jobb lenge før jeg hadde graduert.

I tillegg til å resultere i jobb før jeg var ferdig, fikk jeg mye læring gjennom jobben som ga synergieffekter til studiet og vice versa. Vær proaktiv og ta initiativ på og utenfor skolen. Og bruk veiledere, lærere og ikke minst medstudenter ved studiet for alt de er verdt - for de er verdt masse! Vår klasse var flink til å utnytte hverandres ressurser og erfaringer, og det fikk vi igjen for ved eksamener og innleveringer. I tillegg vil jeg råde kommende studenter til å møte dette masterprogrammet med et åpent sinn. Studiet er nok lagt opp ganske annerledes fra andre studier, og kanskje vil noe virke rart og vanskelig i begynnelsen. Men mitt råd er å være åpen og nysgjerrig og møte alle utfordringer med positivitet, velvilje og fleksibilitet, som en ekte entreprenør og innovatør! :-)