Westerdals-jente og markedskoordinator i Econa, Thora

Av Lars Mørk

Som markedskoordinator i Econa, opplever Thora at mastergraden i entreprenørskap og innovasjon kommer til stor nytte. Hun forteller at programmet setter hvert enkelt individ i fokus, som er gjør at du uteksamineres som en forbedret utgave av deg selv.

Westerdals-jente og markedskoordinator i Econa, Thora
Westerdals-jente og markedskoordinator i Econa, Thora Foto: Privat

Jeg heter Thora Helene Støren og er født og oppvokst i Oslo. Jeg hadde store drømmer da jeg var liten, både om å bli lege sånn som de på TV eller bli reklamemogul. Jeg studerte Art Direction på Westerdals, med andre ord fulgte jeg reklamemogul-drømmen da jeg ikke engasjerte meg så mye som nødvendig for realfagene på videregående. Jeg hadde praksis i et reklamebyrå, og dagene var spennende og varierte.

Allikevel var det noe som gnagde i meg. Jeg kan da mer enn dette? Jeg vet jeg kan gjøre jobben til sjefen, så kanskje jeg skal bli min egen sjef? Etter noen Google-søk fant jeg frem til mastergraden i Entreprenørskap og innovasjon ved NMBU.

Jeg husker godt jeg fikk en telefon fra Anders Lunnan. Jeg satt på café med en venninne, og det var en helt absurd følelse da vi snakket sammen og han tilbød meg en plass ved studiet. Jeg ble da den første som har kommet inn på masterstudiet rett etter Westerdals, og jeg er evig takknemlig for at NMBU ga meg sjansen, eller skal jeg si ga meg en veldig flott fremtid!

Det var mye bra med mastergraden i Entreprenørskap og innovasjon. Spesielt de engasjerte menneskene som jobbet med å utvikle studiet for studentene; Elin, Nils, Anders og Casper. De ville at vi som studenter skulle få oppleve mest mulig, utnytte våre ulike bakgrunner og delta i aktiviteter utenom skolen. Det var tilrettelagt for alle bakgrunner, og selv om noen av fagene var svært krevende (økonomistyring …) var det mye god hjelp å få.

Houston var en unik mulighet, og her knyttet jeg kontakter som jeg fortsatt finner støtte i den dag i dag. Det var mange ulike studenter fra Oslo, Ås og Bergen som sammen reiste over til en fuktig og het oljeby, men tro om igjen om du tror olje er det eneste man driver med her! Jeg jobbet i en inkubatorbedrift med alt fra barnebøker til bryllupskaker! Jeg hadde også en helt fantastisk professor ved Rice University som gjorde alt han kunne for å sørge for at vi forstod pensum og undervisningen. Han så hver og enkelt av oss, og det var godt å se ham igjen da han besøkte oss i Norge.

Etter mastergraden fikk jeg jobb i Econa. Jeg fikk jobben fordi jeg skrev en god søknad, jeg ringte og var det sjefen min kaller «pushy». I tillegg hadde jeg et snev av «craziness» som gjorde at jeg skilte meg ut fra de andre. Så et lite tips her er at det er ingen som syns du maser eller som syns du ringer litt vel mye. Det viser at du brenner for stillingen, og at du vet at du er den de må ansette. Og craziness, eller den lille x- faktoren, det har du i deg uansett, bare ikke vær redd for å vise den frem.

I Econa jobber jeg som markedskoordinator, og er ansvarlig for publisering i alle kanaler, grafisk materiell og utvikling av nye medlemstilbud. Det er en variert stilling, og mastergraden har kommet til nytte i stor grad. De økonomiske fagene fra NMBU har vært verdifulle i tilknytting til budsjettene på jobben. Videre har erfaring fra gruppearbeid vært viktig som en del av prosjekter på tvers av avdelingene her i Econa. I tillegg er min sprø og kreative side godt ivaretatt av mine kollegaer, og det er skaperglede i alle ledd.

Jeg vil anbefale denne mastergraden fordi den setter deg i fokus. Du ja, med dine talenter og unike tanker og drømmer. Det gjør at du blir sett hver eneste dag av veiledere og medelever. Vi er først og fremst mennesker med ulike erfaringer, bakgrunner og opplevelser. NMBU gjør dette til din styrke, og ikke din svakhet. Kom som du er, med hele deg, og bli den beste versjonen av deg selv. Eller hvert fall litt bedre.