Studentpolitiker og rådgiver i NHO, Ingeborg

Av Kateryna Krutskykh

Jeg heter Ingeborg og jobber som rådgiver i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

Ingeborg
Ingeborg Foto: Privat

Jeg arbeider i avdelingen som jobber med kompetanse- og utdanningspolitiske saker. Det er en kjempespennende jobb, hvor jeg gjør bruk av både kunnskap og ferdigheter som jeg lærte under masterstudiet. Det er mye samarbeid, prosessledelse og nytenkning i jobben.

Entreprenørskap er viktig i kunnskapspolitikken, og innovasjon er en sentral del av oppgavene ved norske universiteter og høyskoler.

Jeg leste stillingsannonsen på finn.no, og syntes stillingen virket interessant. Jeg hadde noen spørsmål til stillingen, så jeg ringte til direktøren i avdelingen for å få noen avklaringer. Samtalen gjorde at jeg ble enda mer interessert og engasjert, og jeg sendte derfor inn en søknad.

Det var en lang prosess før jeg fikk jobben! Jeg måtte gjennom masse tester, skjemaer og intervjuer med mange ulike personer. Det var tidkrevende, men desto mer deilig var det da jeg fikk stillingen!

Hvorfor valgte du master i Entreprenørskapog innovasjon, og hvorfor NMBU?

Jeg fattet interesse for innovasjon da jeg jobbet som tillitsvalgt for studentene på universitetet i Oslo. 2014 skulle være UiOs ”innovasjonsår”, og vi hadde mange diskusjoner om hvordan man kunne stimulere til innovasjon ved et breddeuniversitet.

Jeg synes at entreprenørskap og innovasjon var spennende fenomener, og jeg hadde lyst til å få mer kunnskap om temaet. Masteren på NMBU virket veldig bra, og i tillegg var det kort vei fra Oslo. Jeg kjente også et par jenter som allerede hadde tatt dette studiet, og de anbefalte masterprogrammet. Og det er så vakkert på Ås!

Hva hadde du gjort fra før?

Jeg hadde en bachelorgrad i statsvitenskap fra UiO. Før jeg startet på NMBU, hadde jeg jobbet ett år som tillitsvalgt ved Studentparlamentet på UiO, og deretter ett år som konsulent ved internasjonalt kontor ved UiO.

Hva var bra med mastergraden og NMBU?

Jeg likte veldig godt arbeidsformene som programmet la opp til – vi jobbet veldig mye i team. Og vi hadde mange langsgående vurderinger, noe som gjorde at vi jobbet jevnt og trutt med mange spennende oppgaver. Det synes jeg var veldig bra!  Det var ikke slik at vi bare måtte møte opp på eksamensdagen, men det ble forventet at vi la inn god arbeidsinnsats gjennom hele studiet. Det gjorde at jeg fikk mye ut av det faglige stoffet, og at vi fikk et veldig godt læringsmiljø og klassefølelse.

De jeg studerte med hadde veldig ulik bakgrunn. Det gjorde det kjempeinteressant å diskutere faglige spørsmål, ettersom ulike personer hadde ulike innfallsvinkler til spørsmålene. En person med ingeniørbakgrunn har ofte en annen innfallsvinkel enn en statsviter eller en veterinær.

Hvordan var oppholdet med Gründerskolen i Houston?

Vi hadde et fantastisk opphold i USA. Gjengen vi møtte der var helt utrolige, og vi hadde det kjempegøy på fritiden og på Rice University. Rice er et av toppuniversitetene i USA, og kvaliteten på undervisningen der var veldig bra. Vi ble introdusert for mange studenter der, og fikk delta på masse arrangementer. I tillegg møtte vi svært mange investorer fra Texas, som lærte oss mye om hvordan man bør ga fram for å skaffe venturekapital til nye ideer. Det var uvurderlig kunnskap.

Under oppholdet jobbet jeg og en medstudent i et oppstartsselskap i IT-bransjen. Det var en veldig god måte å lære å kjenne den amerikanske entreprenørskapskulturen. I tillegg fikk vi brukt veldig mange av verktøyene vi hadde lært gjennom studiet, i en arbeidssituasjon – og selskapet var veldig glad for alt arbeidet vi la inn hos dem. Vi fikk faktisk aksjer i selskapet som takk for innsatsen!

Hva vil du si om denne mastergraden til de som vurderer å søke?

Det er en master som åpner mange muligheter. Det er et veldig spennende fagfelt – som er i rask utvikling. Forskningsfeltet utvikler seg raskt, og innovasjon er avgjørende for økonomisk vekst. Gjennom å velge dette studiet, vil du besitte unik kompetanse som vil være nyttig for både bedrifter, organisasjoner og myndigheter. Og enda bedre – du lærer masse om å starte egen bedrift!