Gründer og entreprenørskapsstudent, Andreas

Av Kateryna Krutskykh

Andreas Havdahl
Andreas HavdahlFoto: Privat

Gründer Andreas Havdahl valgte masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon på NMBU fordi han ønsket faglig tyngde som kunne hjelpe han i møter med potensielle kunder og investorer.

Jeg heter Andreas Havdahl, jeg bor i Lillestrøm og går siste året på master i Entreprenørskap og innovasjon ved NMBU. Fra før har jeg en bachelorgrad i finans fra BI, og jeg har jobbet med både aksjemegling og regnskapsføring tidligere.

Jeg har vært med å starte flere selskaper. Blant annet har jeg vært med å starte et Data Entry-selskap som lar regnskaps- og revisorbedrifter sette bort alt manuelt repeterende arbeid de gjør i skyen.

Dette gjør at de kan fokusere på langt mer motiverende og innbringende arbeidsoppgaver.

I dag jobber jeg med en ny rekrutteringsløsning som skal gjøre det lettere for studenter å få jobben.

Hvorfor valgte du å starte opp for deg selv?

At jeg endte opp med å bli gründer er nok en blanding av tilfeldigheter og bevisste handlinger.

Etter bachelorgraden på BI jobbet jeg en tid som ansatt, men jeg begynte å interessere meg mer og mer for entreprenørskap. På den tiden hadde jeg ingen klar idé og var på ingen måte sikker på at jeg skulle komme til å bli en gründer. Det første selskapet ble startet innen noe jeg i utgangspunktet ikke trodde var mulig å få til, men med mye hard jobbing og noe tilfeldigheter fikk vi det til.

Hvorfor valgte du master i Entreprenørskap og innovasjon ved NMBU?

Jeg hadde allerede startet noen selskaper før jeg søkte på master i Entreprenørskap og innovasjon; dette gjorde jeg fordi jeg nå visste at dette var det jeg ønsket å jobbe innen. Jeg hadde samtidig lyst til å ta en master ved siden av jobb ettersom jeg ønsket en faglig tyngde som kunne hjelpe meg i møter med både potensielle kunder og investorer. Jeg ser i ettertid at masteren har gitt meg mange svært viktige kontakter og gode venner som har samme interesse som meg.

Hva var bra med mastergraden og NMBU?

Det beste med denne masteren er at den gir deg verktøy og bevissthet til å se og evaluere nye forretningsmuligheter. Uansett om du ønsker å starte noe selv eller vil jobbe i en større bedrift, er dette ferdigheter som vil være svært verdifulle. Bedrifter får stadig større krav til effektivitet og utvikling, og mange er derfor ute etter ansatte som har et innovasjons-”mindset”. Denne masteren kan også la seg kombinere med å drive egen bedrift da mange av fagene kan kobles mot dette.

Hvordan var oppholdet med Gründerskolen i San Fransisco?

Sommeren 2014 tilbrakte jeg i San Fransisco med Gründerskolen. Her bodde jeg midt i San Francisco, jobbet i Silicon Valley for et IT-selskap på dagtid og tok fag på UC Berkeley på kveldstid.

Jeg hadde et fulltids internship i et selskap som heter WeVideo, der jeg jobbet med lansering av et nytt produkt. Her fikk jeg mye kunnskap som jeg nå benytter i egne selskap.

San Francisco er sannsynligvis det stedet i verden hvor man kan lære mest om entreprenørskap og innovasjon. Hele byen er full av mennesker som er fulle av inspirasjon og pågangsmot. Byen er vakker og har kort avstand til steder som Santa Cruz og Napa Valley. Oppholdet med Gründerskolen i San Francisco må være høydepunktet i løpet av mastergraden.