Revenue Manager i Scandic, Iris

Av Kateryna Krutskykh

Iris endte opp i en jobb som vanligvis krevde flere års erfaring fra før. 

Jeg er Iris Giladi, jeg bor i Oslo og har en bachelor i reiselivsledelse fra BI og en master i Entreprenørskap og innovasjon fra NMBU. I løpet av studietiden har jeg jobbet i reiselivsbransjen som flyvertinne, og som mystery guest på hoteller og restauranter i Europa.

Etter Gründerskolen i andre semester av mastergraden på NMBU, jobbet jeg også et halvt år hos Innovasjon Norge i Houston som lønnet praktikant.

Jeg gikk ut i jobb rett etter at masteroppgaven var levert - og jobber nå som revenue manager på hovedkontoret for Scandic Hotels.

Stillingen vil jeg kanskje oversette til "inntektsstrateg" på norsk, da det handler om å finne rett pris, til rett kunde til riktig tid. Jeg har tre store konferansehoteller som jeg styrer priser ut i markedet og prøver å sette sammen den riktige kundemassen som skal gi hotellene høyest mulig omsetning.

Jobben handler mye om segmentering, prisstrategi, forbrukeratferd (kjøpsmønster, betalingsvillighet etc.), budsjetter, markedsanalyser, konkurrenter, prognosearbeid for å kapre størst mulig markedsandeler. Nå har jo Scandic kjøpt Rica også, så jeg er så heldig å ha fått bli med på et slikt stort oppkjøp og alt dette medfører fra starten. Jeg får derfor bruk for hele utdannelsen min, både på spesifikke detaljer som segmentering og budsjettering f.eks, men også for den helhetlige forståelsen av bransjen og organisatoriske utfordringer forbundet med at to store selskaper blir ett. Jeg føler jeg har skutt gullfuglen - og elsker jobben min!! :-)

Jeg fant stillingen på finn.no, da Scandic hadde utlyst mange stillinger før sommeren. Jeg kontaktet en venninne, hvor hennes mann jobbet som direktør for revenue management avdeling i Scandic for å høre om hun kunne spørre han om jeg var kvalifisert for å søke på to av stillingene som var utlyst. Det var faktisk krav om flere års erfaring som revenue manager i stillingsbeskrivelsen. Han tok kontakt da hun nevnte dette for han, og forklarte hvilke jeg burde søke på, hvilke jeg ikke var kvalifisert for og hvilke han anbefalte.

Jeg sendte av gårde en søknad og ble innkalt til intervju på hovedkontoret uken etter, hvor jeg ble intervjuet for to stillinger. Jeg endte opp med å få tilbud om den beste stillingen med krav om flere års erfaring like etter intervjuet. En av begrunnelsene var at de ønsket å få inn en nyutdannet person som kunne komme med "blanke ark". Ettersom vi jobber i åpent landskap og sammen som team i mange situasjoner, så ville de ha folk med ulik bakgrunn. De fleste andre på min avdeling har mange års erfaring som revenue manager fra fly- og hotellbransjen.

Hvorfor valgte du en master i Entreprenørskap og innovasjon på NMBU?

Det var den masteren en studieveileder kom og anbefalte oss som var på siste året på reiselivsledelse på BI. Hun mente det var en master som passet bacheloren min, hvor vi ikke måtte ta ekstra fag i f.eks økonomi for å komme inn. Jeg begynte å sjekke litt rundt og fant tre alternativer i Oslo: BI, UiO og NMBU. Jeg valgte NMBU, fordi: 1) det var gratis; 2) Gründerskolen var en del av studiet; 3) en annen student fra bacheloren min valgte også NMBU.

Hva var bra med mastergraden og NMBU?

Gründerskolen, masterveilederen min som ga meg god veiledning og motivasjon for masteroppgaven min, og fleksibilitet i forhold til fag og valgfrie emner på andre året. For eksempel fikk jeg godkjent mitt 6 måneders intership i Houston hos Innovasjon Norge som valgfritt emne på 10 studiepoeng. Jeg skrev en rapport mens jeg var der og leverte denne da jeg kom hjem.

Hvordan var Houston-oppholdet og arbeidet som lønnet praktikant hos Innovasjon Norge?

Jeg hadde ansvar for Gründerskolen sammen med Eric Namtvedt, og vi planla aktiviteter, fant bosted og bedrifter hvor studentene skulle ha interships. Dette ga meg et godt nettverk innenfor gründerverdenen i Houston, og jeg ble godt kjent med mange av gründerne. Dette prosjektet var jeg med på fra start til slutt.

Iris Giladi
Iris Giladi Foto: Privat

I tillegg jobbet jeg med OTC (Offshore Technology Conference) og besøket til kronprinsparet og den norske delegasjonen i den forbindelse. Det var mange arrangementer og aktiviteter som skulle planlegges i regi av Innovasjon Norge.

Jeg var også med på koordineringen av Tech Night Live, som er Innovasjon Norges eget arrangement under OTC, hvor de norske bedriftene som er der under messen blir invitert til en minglekveld sammen med amerikanske bedrifter som Innovasjon Norge mener kan ha nytte av å knytte relasjoner.

Jeg møtte mange gründere og entreprenører som hadde store og små selskaper i dag, og som kunne fortelle om veien til suksess. De aller fleste av de hadde feilet før de traff mål, men samtlige forklarte at de hadde ikke vært der de er i dag hadde det ikke vært for at de feilet en, to eller kanskje tre ganger først. Det var gjennom prøve- og feileprosessen de lærte mest.

Jeg lærte hvor viktig relasjoner og nettverk er for å komme seg opp og frem. Dette var også grunnen til at jeg tok kontakt med venninnen min og ba henne snakke med sin mann i Scandic Hotels da jeg kom hjem. Før oppholdet i USA hadde jeg nok søkt på vanlig måte uten å gå gjennom min kontakt, men i USA lærte jeg at hvis man har tråder å trekke i, så skal man det, uten at man skal føle at dette blir "feil"!

Hva vil du si om denne mastergraden til de som vurderer å søke?

Jeg vil anbefale den fordi den er allsidig og bred, og passer til de aller fleste bachelorbakgrunner. Noen av fagene ble litt overlapp fra bachelor mens andre var nye og spennende. Mitt største argument for å velge denne masteren blir nok Gründerskolen - og hele opplevelsen dette utenlandsoppholdet medfører. Hva skal man med teori om entreprenørskap, vekst, oppstartsfase og lignende hvis man ikke vet hvordan dette fungerer i praksis? Jeg fikk virkelig erfare hvordan det var å jobbe i en liten oppstartsbedrift, og hva det krevde fra eierne og de ansatte da det gjaldt arbeidstid, nettverksbygging, kapital, investeringer og holdninger.

Publisert - Oppdatert

Del på