Trainee i Hedmark Kunnskapspark

Av Kateryna Krutskykh

Marius H. Korum fikk interesse for innovasjon og entreprenørskap gjennom bachelorgraden. Fire år senere har han både mastergrad i entreprenørskap og innovasjon og relevant jobb.

Marius Håvåg Korum
Marius Håvåg Korum Foto: Jens Haugen

- Hvor jobber du nå?
- Jeg jobber i Hedmark Kunnskapspark på Hamar. Dette er et ledd i traineeprogrammet "Trainee Innlandet". Programmet går ut på at man som trainee får arbeide i tre ulike bedrifter i innlandsregionen i løpet av en periode på 2 år (8mnd pr/bedrift).

Å få oppleve tre bedrifter og tre ulike kulturer over et så kort tidsrom er en unik mulighet for en nyutdannet til å tilegne seg verdifulle erfaringer på kort tid, som bidrar til å skape et svært godt grunnlag for videre karrieremuligheter og karrierevalg. I løpet av mine to år som trainee skal jeg arbeide i Hedmark Kunnskapspark, Eidsiva Vekst og Hias IKS.

- Hva gjør du i din jobb?
- Som nevnt, er jobber jeg nå i Hedmark Kunnskapspark (HKP). Dette er en virksomhet som jobber for å skape kunnskapsbasert næringsutvikling i Hedmark-regionen, gjennom nettverksbygging og rådgivning til vekstbedrifter. HKP driver en inkubasjonstjeneste, hvor utvalgte bedrifter får ekstra oppfølging i to år for å utvikle forretningsidéen sin.

Min jobb er veldig variert, men i all hovedsak jobber jeg med å etablere en ny modell/struktur for inkubatorvirksomheten i HKP, som beskriver hvilke aktiviteter, tjenester, milepæler etc. Som det to-årige inkubatorløpet HKP tilbyr skal inneholde, samt med rådgivning og bistand til gründere og bedrifter som ønsker å kommersialisere sine forretningsidéer. Jeg jobber også med å bygge opp et nettverk for IKT-relaterte virksomheter i regionen. Dette er veldig spennende!

- Hvor relevant var utdannelsen hos oss?
- Jeg opplever utdanningen jeg tok innen entreprenørskap og innovasjon ved NMBU som svært attraktiv på arbeidsmarkedet. Av 150 søkere til traineeordningen Trainee Innlandet ble 30 søkere invitert til rekrutteringsdag på Hamar. Jeg opplevde at en rekke av søkerne som var kalt inn til rekrutteringsdag hadde en utdanning relatert til innovasjon og entreprenørskap, og at dette var kompetanse næringslivet i Innlandet hadde et sterkt behov for.

Også i forhold til mine arbeidsoppgaver ved HKP ser jeg utdanningen min som svært relevant. Utdanningen har gitt meg god kompetanse til å skape teoretisk forankrede prosesser i bedriften, samt til å gi solide råd til personer som ønsker å kommersialisere sine forretningsidéer.

Gjennom et bredt studietilbud bestående av en rekke forretningsutviklingsrelaterte emner, og en svært god blanding av praktisk og teoretisk arbeid, føler jeg at utdanningen min har gjort meg godt rustet til å håndtere de utfordringene arbeidslivet har å by på. Spesielt vil jeg kanskje trekke frem emnet ”Entreprenørskap i praksis” og Gründerskolen i Houston som elementer i mastergraden min som jeg føler jeg drar spesielt nytte av i arbeidet mitt ved HKP. Dette fordi disse elementene av utdanningen, under trygge rammer, har gitt meg verdifulle erfaringer om hvordan forretningsutvikling fungerer i praksis.

- Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
- Det faglige tilbudet som NMBU kunne tilby var hovedårsaken til at jeg valgte å studere ved universitetet.

Som en svært praktisk rettet person, så jeg studietilbudet ved NMBU som midt i blinken for meg. Her fikk jeg studere i et miljø bestående av personer med en rekke ulike studiebakgrunner, og fikk dermed muligheten til å høre en rekke ulike synspunkt på forretningsutvikling. Videre er NMBU flink til å inkludere næringslivet i studiene, noe som var viktig for meg ved valg av studiested. At studiestedet er lokalisert sentralt på østlandet, samt det gode studentmiljøet på Ås var også faktorer som gjorde at jeg valgte NMBU.

- Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Mitt råd til kommende studenter er å være en aktiv student i studietiden sin ved NMBU. Delta aktivt på forelesninger og på arrangementer som arrangeres ut mot næringslivet, engasjer deg i studentpolitikken og i foreningslivet tilknyttet NMBU. Universitet byr på en rekke muligheter til å bygge seg en unik kompetanse – benytt deg av de! Og ikke minst – jobb hardt når det gjelder i studietiden. Dine karakterer vil bli inngangsporten til ønskejobben etter endt studietid – husk det!

Allerede tidlig i studiet bør man også tenke over hva man ønsker jobbe med etter avsluttede studier, og forsøke å bygge opp utdanningen og CV ´en på en måte som gjør en til en attraktiv kandidat for ønskejobben etter endt studietid. I tillegg til å oppnå gode karakterer, bør man også forsøke å skaffe seg en ”x-faktor”, i form av å tilegne seg erfaringer gjennom eksempelvis frivillige verv i studentpolitikken, internships i sommerferien, eller en relevant deltidsjobb.

- Dine erfaringer med NMBU?
- Jeg er svært fornøyd med mine to år ved NMBU. Mine 2 år ved universitetet har vært over all forventning – både faglig og sosialt. Det faglige tilbudet ved skolen er både bredt og av høy kvalitet, og det åpnes i stor grad for at man som student kan tilpasse studiene sine i forhold til egne interesser og ambisjoner. Når jeg nå er ute i arbeidslivet, ser jeg at studiene mine ved NMBU har gjort meg svært godt egnet til å levere gode resultater i næringslivet – mye takket være det fokuset universitetet har på å gi studentene praktisk erfaring fra næringslivet i løpet av studietiden. Det sosiale miljøet knyttet til NMBU er også utrolig bra. Det eksisterer fritidstilbud som passer alle og enhver, og det er til en hver tid noe spennende som skjer på campus. Tommel opp for NMBU!

Marius H. Korum jobber i Hedmark Kunnskapspark, som er et ledd i traineeprogrammet "Trainee Innlandet". Foto: Jens Haugen/logo Hedmark Kunnskapspark