Håkon Stamgård

Av Tonje Lindrup Robertsen

Horten kommune
Horten kommuneFoto: Shutterstock

Prosjektleder i Horten Kommune "...studieprogrammet dekker mye og svært anvendelig. Man får en potetutdannelse som kan brukes til mye etter utdanning. Det er altså en bred utdanning der man er innom mange fag, som matte, fysikk, økonomi og IT. Dette egner seg i den tverrfaglige rollen jeg har som prosjektleder."

Hva jobber du med i dag?

Jeg jobber i en avdeling i Horten kommune som gjennomfører i hovedsak bygg- og anleggsprosjekter, men jeg jobber også med prosjekter utenfor bygg- og anleggsbransjen. Jeg holder blant annet på med et stort digitaliseringsprosjekt – Smartby – der vi ser på hvordan vi kan bruke ny teknologi for å drifte en kommune. Blant annet ser vi på hvordan vi kan tilby bedre kvalitet på tjenester, kostnadseffektivisering i kommunen, og næringsutvikling.

Vi har med alle tidligere Vestfold-kommunene (Tønsberg, Holmestrand, Sandefjord, Larvik og Færder) samt Vestfold og Telemark fylkeskommune. Dette er altså et stort prosjekt med mange koblinger og delprosjekter. Vi samarbeider også med akademia, blant annet NMBU, NTNU og USN - med campus her i Horten. Det er et stort og spennende IoT-prosjekt som involverer et bredt spekter i offentlig sektor, næringsliv og akademia.

Hva er det beste med jobben din?

Det aller mest spennende er at jeg ser resultater av det jeg driver med. Som prosjektledere følger vi prosjektene fra start til slutt. Vi får til noe vi har startet, enten det er rehabilitering og bygging av idrettshaller, skolebygg og andre kommunale bygg, utviklingsprosjekter i offentlig sektor eller andre fruktbare samarbeid. Etterpå kan jeg se tilbake på resultater og det jeg har oppnådd.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag? 

Det var egentlig en naturlig prosess. Da jeg skulle skrive masteroppgaven min høsten 2018, gikk jeg til Petter Heyerdahl, førsteamanuensis på REALTEK, og lurte på om han hadde et forslag. Han forslo at jeg skrev om et samarbeidsprosjekt mellom Horten kommune og NMBU – et boligbyggeprosjekt som tester samkjørte arkitektur- og energikonsepter, med fokus på sesonglagring av solvarme. Deler av dette prosjektet var særlig interessant for meg å skrive masteroppgave om. Jeg valgte å skrive masteroppgave om følgende: Sesonglagring av solvarme for enebolig: en mulighetsstudie for forsøkshus i Horten.

Etter at masteroppgaven var levert, tok jeg kontakt med Horten kommune og sa at jeg ønsket å fortsette med dette og tilsvarende prosjekter i arbeidslivet. Jeg fikk kontakt med sjefen for prosjektgjennomføringer i kommunen, og ble til slutt ansatt i prosjektavdelingen etter en intervjurunde. Etter ansettelsen har jeg jobbet videre med dette prosjektet, og andre prosjekter som prosjektleder.

Jeg har ikke bakgrunn fra bygg- og anleggsbransjen, men det er gøy og spennende å jobbe med ting utenfor det jeg har studert. Har du interesse, vil du tilegne deg kunnskap om nye områder. En svært viktig bieffekt av å studere, er å lære seg å lære nye ting. Den akademiske tilnærmingen og kunsten å tilegne seg ny kunnskap er et viktig resultat av det å studere, og noe Horten kommune som arbeidsgiver setter stor pris på.

Det er uvanlig å bli prosjektleder for større prosjekter så tidlig, og man skulle tro det var forbeholdt de eldre. Men Horten kommune liker å satse ungt. De satser på nyutdannede. De føler vel at vi kommer med noe til arbeidsplassen som er unikt for unge og ferdige studenter. I bare min avdeling er vi tre stykker som har studert master i miljøfysikk på NMBU, og som alle har blitt ferdig med studiene de siste to-tre årene. Det viser at kommunen satser på unge, utdannede, lærelystene og læredyktige personer som man blir etter flere år på universitetet.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?  

Jeg har naturligvis brukt mye tid på det jeg skrev masteroppgave om videre i det prosjektet. I smartby-prosjektet drar jeg nytte av IT- og teknologifag fra NMBU, f. eks. at jeg husker hvordan nettverk fungerer og programmering fra programmeringsfagene. Jeg jobber ikke direkte med miljøfysikk, men studieprogrammet dekker mye og svært anvendelig. Man får en potetutdannelse som kan brukes til mye etter utdanning. Det er altså en bred utdanning der man er innom mange fag, som matte, fysikk, økonomi og IT. Dette egner seg i den tverrfaglige rollen jeg har som prosjektleder.

Hvordan bidrar jobben din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?  

Horten kommune er ganske langt frempå når det gjelder bærekraft. Vi har politiske vedtak som sørger for at kommunen skal ivareta miljøhensyn i prosjektene og i driften av kommunen. Vi legger mye fokus på bærekraft og miljø, f.eks. ved bruk av fossilfrie byggeplasser eller ved å kreve redegjørelser og livsløpsanalyser fra entreprenører. Ellers stiller vi krav til at energi skal være fornybar - Vi vurderer for eksempel alltid om vi kan anlegge solcelleanlegg, solfangeranlegg eller andre energieffektive og fornybare løsninger i alle byggeprosjekter.

Dette er tankesett som vi unge, særlig med bakgrunn fra NMBU, tar med oss inn til arbeidsplassen. Mange tenker kanskje at en kommunal arbeidsplass har snittalder 50 + med folk som ikke vil endre sine tankesett. Men jeg opplever ikke det i vår avdeling med mange unge og nyutdannede som har en interesse og lyst til å legge søkelys på det som teller.  

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU og Miljøfysikk? 

Jeg visste tidlig at jeg ville utdanne meg innenfor energifaget, og undersøkte hva som fantes av studietilbud på masternivå. Og så hadde jeg hørt at det var et bra universitet med godt samhold, studiemiljø og læringsmiljø.

Hva likte du mest ved å studere på NMBU? 

Det sies at studentmiljøet her er veldig godt, og det stemmer. Ås er en studentby med samhold, og man kan engasjere seg i mange studentforeninger, som er en god faktor til trivsel.

Når det gjelder lærerstaben på universitetet, følte jeg at jeg sto mer på samme trappetrinn som foreleserne og professorene. Det er ikke vanskelig å ta kontakt og de er veldig behjelpelige. Samarbeidet med studentene og lærerne er god, og det er god kvalitet på læringen.

Hvordan er det å være student ved NMBU?

Det er en veldig hyggelig tid. Ås er en liten by med stort sett studenter. Det fører til at studentene har det bra sammen, og har et enda bedre opphold. Det vil du nok merke fort som student!

Fakta

Karriereintervju

Navn: Håkon Stamgård
Studieprogram: Miljøfysikk og fornybar energi. Fordypning i energifysikk.
Uteksaminert fra NMBU: Januar 2019
Arbeidsgiver: Horten kommune
Yrke: Prosjektleder

Hva sier arbeidsgiveren? 

«Horten kommune ønsker å satse på nyutdannede innenfor fornybar energi, dette fordi de innehar kompetanse som det i tiden fremover vil bli mer og mer viktig å inneha. Nyutdannede er sultne og motiverte på nye og spennende oppgaver, dette skaper mange gode diskusjoner, og er helt klart med på å skjerpe kravene våre mot entreprenørene.»

«Nyutdannede er flinke til å tilegne seg ny kompetanse og kunnskap raskt, dette medfører at også de rundt blir motiverte til å tilegne seg mer kunnskap, i tillegg er det med på å løfte hele organisasjonen til å tenke nytt og annerledes.»

Øyvind Lindeberg, enhetsleder for Prosjektavdelingen i Horten Kommune

Publisert - Oppdatert

Del på