Kristian Wang Høiem

SINTEF Energi «Etter å ha lest studieguiden ble jeg overbevist over at NMBU var det rette for meg.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber som EnergiTrainee i SINTEF Energi AS. Det er en toårig traineeordning innenfor nettvirksomheten, og er et samarbeid mellom SINTEF Energi AS, flere nettselskap og regulerende myndigheter. Jeg har startet oppholdet hos SINTEF hvor jeg arbeider på forskningsrettede prosjekter relatert til strømnettet. Videre vil jeg ha et opphold hos Statnett SF og Energi Norge, hvor jeg vil få en større innsikt i energibransjen.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg valgte NMBU mye pga. den grønne linja universitetet legger seg på, og at de tilbød studieretningen jeg ville spesialisere meg innenfor. Etter å ha lest studieguiden ble jeg overbevist over at NMBU var det rette for meg. Det er også et svært godt alternativ til andre liknende studieretninger man finner ved andre universiteter.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

I det oppholdet jeg er i nå bruker jeg svært mye av det jeg lærte under studieløpet. Særlig programmeringskunnskapene har kommet meget godt til nytte. Jeg har for eksempel fått implementert deler av masteroppgaven min inn i et pilotprosjekt som gjennomføres hos en prosjektpartner.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås er helt unikt. Man kan selv velge hvor mye man vil engasjere seg. Uansett hva man velger finner man sin plass.

Råd til kommende studenter?

Hvis jeg skal komme med noen råd må der være at man har noen aktiviteter utenfor studiene, enten det er en relevant deltidsjobb eller et engasjement i en studentforening eller komité på Studentsamfunnet. Det er en svært god erfaring å ha, og kan gi en god avkobling fra en ellers hektisk studiehverdag.

Hvordan krydre studieløpet?

-NMBU har en unik plassering som gjør det mulig å ta emner ved andre institusjoner som Universitetet i Oslo og Høgskolen i Østfold. Man får tilgang til fagmiljøer på tvers av institusjoner, mulighet til å få en mer spisset spesialisering, og du vil sitte igjen med en kompetanse med ekstra tyngde som kan være svært attraktiv for den bransjen du velger å gå inn i.