Alise Midtfjord

Av Elena Therese Wulff-Vester

Accenture Norge"Jeg hadde hørt om det gode miljøet på NMBU, lenge før jeg startet å studere der. Det ble sagt at det var lett å trives, at det var kort vei mellom student og foreleser, og at det var stor valgfrihet i fag. Alt dette fikk jeg selvfølgelig bekreftet, da jeg startet å studere der."

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber som teknologikonsulent for Accenture, innenfor området New IT. Dette innebærer i hovedsak å være et bindeledd mellom forretning og teknologi. Jeg jobber med å implementere ny teknologi hos bedrifter, eller omforme forretninger ved hjelp av teknologi. Dette innebærer f.eks. Blockchain, Robotics, kunstig intelligens, dataanalyse eller nye ERP-løsninger. Arbeidsoppgavene og prosjektene er veldig varierte, og jeg kan i stor grad tilpasse hverdagen til mine ønsker. Som eksempel, er jeg spesielt interessert i maskinlæring og kunstig intelligens. Derfor har jeg for tiden flere arbeidsoppgaver som bidrar til å utvikle vårt interne fagmiljø innenfor kunstig intelligens. Et annet område som jeg synes er spennende å jobbe med, er å hjelpe bedrifter å få innsikt og ta bedre beslutninger ved bruk av dataanalyse.  Ettersom prosjektene er varierte, får jeg testet ut hvilke fagområder og arbeidsmetoder jeg synes er mest interessant å jobbe med.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg hadde hørt om det gode miljøet på NMBU, lenge før jeg startet å studere der. Det ble sagt at det var lett å trives, at det var kort vei mellom student og foreleser, og at det var stor valgfrihet i fag. Jeg har alltid vært glad i matematikk og fysikk, og syntes Miljøfysikk og fornybar energi hørtes ut som et veldig spennende studie, med gode valgmuligheter i arbeidslivet. Alt dette fikk jeg selvfølgelig bekreftet, da jeg startet å studere der.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Det jeg har fått mest bruk for hittil, er den generelle verktøykassen som Miljøfysikk-studiet gir for analyse, problemløsning og modellering. Miljøfysikk og fornybar energi er en veldig tverrfaglig studie, som gir en bred kompetanse, og gjør deg utrustet til mange forskjellige problemstillinger. I tillegg har fag innenfor databehandling, programmering og dataanalyse kommet spesielt godt med.  Alle matematiske-, statistiske- og data science-fag gir et grunnlag for en god forståelse av bruk av kunstig intelligens og datadrevne beslutninger.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Ås har et helt spesielt studiemiljø. Jeg har alltid benyttet sjansen til å skryte av hvor gøy det er å studere på Ås. Det er lett å finne et sosialt miljø, og et veldig stort utvalgt av studentforeninger. I tillegg føler jeg at det er lav terskel for å få kontakt med andre studenter, ettersom det er et mindre miljø enn på mange universiteter. Det er også veldig lett å bli kjent med studenter fra andre studieretninger, ettersom det er nok av aktiviteter og foreninger på tvers av institutter. Jeg kommer alltid til å savne livet på Ås!

Råd til kommende studenter?

Jeg vil anbefale alle studenter å engasjere seg i studentmiljøet, om det så er en linjeforening, en sosial studentforening, en idrett eller et verv på Studentsamfunnet/UKA. I tillegg til å være veldig sosialt og gøy, så gir det gode erfaringer å ta med seg i arbeidslivet. Et annet godt råd er å ha fokus på å strukturere hverdagen sin, så man setter av nok tid til fag, samtidig som man rekker mye gøy på fritiden. Det tror jeg er nøkkelen, for å få en fantastisk studietid. I tillegg: Ta fag som du synes er spennende, ikke tenk så mye på hva dette betyr fremover.