Christian Olsen Rendall

Av Elena Therese Wulff-Vester

COWI AS«Arbeidsgiver er svært fornøyd med jobben jeg gjør, og setter pris på at jeg lærer fort pga. den tverrfaglige utdanningen jeg har.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber som rådgivende ingeniør ved elektroavdelingen i COWI AS. I min stilling er det i stor grad opp til meg selv hva jeg vil gjøre. Jobben blir tilpasset mine ønsker og erfaringer. I skrivende stund jobber jeg med utvikling av vårt fagmiljø innen fornybar energi og med prosjektering av elektriske anlegg i bygg med bygningsinformasjonsmodellering (BIM). Innen fornybar energi jobber jeg primært med solcelleinstallasjoner og batterisystemer. Jeg er også foreleser for kurs innen solcelleinstallasjoner og jeg holder foredrag for eksterne organisasjoner om endringer i normer og regler rund solcelleinstallasjoner i bygg. I tillegg er jeg delaktig i tekniskøkonomiske analyser for å studere om distribuert kraftproduksjon er lønnsomt for våre kunder ved bruk av fornybare energiressurser.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg studerte forkurs til ingeniør i Bodø hadde jeg egentlig ikke hørt om NMBU. Jeg ønsket en utdanning som var fremtidsrettet, og da jeg lette på internett dukket Miljøfysikk og fornybar energi opp. Jeg synes fagene så veldig interessant ut, også hjalp det veldig på at mange snakket varmt om studentmiljøet på Ås. Dermed ble det et enkelt valg for meg.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Jeg mener Miljøfysikk og fornybar energi er i særklasse fordi vi lærer så mye om alt. Siden jeg har en så tverrfaglig utdanning har jeg veldig mange muligheter i min stilling som prosjektingeniør. Det er utdanningen som gjør at jeg er rustet for å ta utfordringer innen elektrofaget på strak arm, men også prosjektering innen distribuerte energisystemer som f.eks. solcelleinstallasjoner. I tillegg benytter jeg min tverrfaglige bakgrunn til å knytte disse fagene sammen for at COWI kan bygge videre opp bedriftens fagmiljø innen fornybar energi. På grunn av dette har jeg blitt "kastet inn" i flere problemstillinger og roller som jeg ikke trodde jeg kunne gå inn i før flere års arbeidserfaring. Det synes jeg er veldig interessant og lærerikt.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet i Ås er godt kjent i hele Norge av gode grunner. Man har ekstremt gode sosiale muligheter og jeg vil anbefale alle studenter å bli medlem i en studentforening. Det er svært mange forskjellige aktiviteter man kan delta på, uansett om det er idrettsaktiviteter, faglige aktiviteter eller bare rett og slett en fest. Dessuten er de aller fleste studentene veldig inkluderende og det er lett å bli kjent med nye folk. Dette gjelder også alle foreleserne ved NMBU.

Råd til kommende studenter?

Husk at i tillegg til det gode faglige miljøet ved NMBU har man også tilgang til studier utenfor, enten det er gjennom utveksling til andre land, eller om man bare vil krydre utdannelsen med fag fra andre universiteter og høyskoler i Norge. Dermed er det lurt å starte å tenke så tidlig som mulig i utdanningsforløpet og hva slags fag man liker. For når man har gjort det, får man lett en jobb innen det samme, for man blir så lett god i det man liker å holde på med!