Nora Thøgersen

EVRY"Dra på utveksling! Det gir deg mange nyttige erfaringer som du vil ha glede av senere i tillegg til at det blir sett veldig positivt på når du skal søke jobb."

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg jobber nå som konsulent i EVRY Norge innenfor området Business Intelligence (BI) og Advanced Analytics. Business Intelligence går ut på å hjelpe kunden å skape innsikt og ta bedre beslutning basert på data. Innenfor BI så jobber jeg med datamodellering og rapportering både internt i EVRY og eksternt. For at bedrifter skal ta riktige avgjørelser er det viktig at de har dataene de skal ta avgjørelsene basert på lett tilgjengelig. Tilgjengeliggjøring av data er det vi gjør når vi visualiserer dataene ved hjelp av for eksempel grafer, tabeller eller måltall. Etter en bedrift har fått på plass rapportering (BI) så er et naturlig neste steg å se på mulighetene for å gjøre analyse på bakgrunn av det man får innsikt i fra rapportene. Her kommer Advanced Analytics inn. I forhold til Advanced Analytics skal jeg jobbe som Data Scientist og drive med avanserte analyser, Machine Learning, prediksjon og modellering.

Hvorfor valgte du NMBU?
Jeg valgte NMBU på grunn av muligheten til å studere fag innen fysikk og matematikk innenfor retningen miljø. Muligheten til å velge mellom flere spesialiseringer var også noe som appellerte til meg, i tillegg til alle de spennende fagene man kunne velge mellom. Jeg drev også aktivt med roing og så på Ås som en gylden mulighet til å kombinere toppidrett og studier.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?
Det at jeg har hatt muligheten til å sette sammen min egen "pakke" med fag som jeg ønsket å fordype meg i, har virkelig gjort meg optimalt forberedt til en karriere innen IT-bransjen.
Kombinasjonen av fag innen matematikk, statistikk og programmering gjør at min utdannelse og bakgrunn er perfekt til rollen som en data scientist. I tillegg gir bakgrunnen min fra NMBU meg muligheten til å angripe problemer på en annen måte enn mine kollegaer som ofte har mer tradisjonelle utdannelser innen økonomi eller IT.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?
Innen bransjen har jeg kun fått positive tilbakemeldinger på min utdannelse og de synes det er spennende å få inn kandidater med en annen bakgrunn og fra andre universiteter enn for eksempel NTNU eller UiO.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?
Studentmiljøet på Ås er helt unikt. Siden så mange studenter bor på campus får man et helt spesielt forhold til sine medstudenter og det er lett å bli kjent med studenter fra andre studieretninger. Det er et inkluderende studiemiljø med muligheter for å engasjere seg i det man ønsker, enten det er foreninger eller idrett. Når det gjelder selve studiene så mener jeg også at NMBU har noe helt spesielt ved seg i forhold til den dialogen det er mulig å ha med professorer og lærere. Dette var noe jeg satt ekstremt stor pris på, og som gjorde at terskelen for å spørre var veldig lav. Jeg sitter igjen med utrolig mange gode minner fra studietiden!

Råd til kommende studenter?
Ikke være redd for å spørre i forelesning. Det er mest sannsynlig flere enn deg som lurer på det samme og professorene biter ikke!

I forhold til jobbsøking så vil jeg oppmuntre til å se utenfor de "vanlige" stillingene som studenter fra Miljøfysikk søker på. Da stiller man med en annerledes bakgrunn enn de andre kandidatene som søker på stillingen - og du blir lagt merke til. Også er det slik at hvis det er noe du virkelig brenner for, som for eksempel en bransje som driver med spennende ting som du tenker at du kanskje ikke har helt riktig bakgrunn til - søk! Det verste som kan skje er at de sier nei.