Andreas Størdal

Scatec Solar AS

«Mitt inntrykk er at arbeidsgivere er veldig positivt innstilt til kandidater fra NMBU generelt, og sivilingeniører fra Miljøfysikk og fornybar energi spesielt.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg er produksjonsanalytiker i Scatec Solar. Selskapet utvikler, bygger og drifter solparker i fremvoksende markeder som Sør-Afrika, Rwanda, Honduras, Egypt og Mali. Dette innebærer en rekke ulike tekniske oppgaver og noen mer kommersielle, slik som analyse av energiproduksjon for både nye og eksisterende prosjekter, produksjonsbudsjettering på både lang og kort sikt og arbeid med utvikling av selskapets SCADA-system (systemet vi bruker til å følge med på alt som skjer på anleggene vi har i drift).

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg ønsket å studere fornybar energi og kom da over studiet i «Miljøfysikk og Fornybar Energi» på Ås. Når jeg i tillegg hadde flere venner og familiemedlemmer som pratet varmt om Ås som studiested, ble det til slutt et enkelt valg.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Jeg har stor nytte av utdanningen i min nåværende jobb. I arbeidet med analyse av solenegiproduksjon er det en stor fordel med en bred teknisk fagbakgrunn som inkluderer fysikkfag kombinert med mer tradisjonelle ingeniørfag som elektroteknikk – i tillegg skrev jeg masteroppgave om nettopp analyse av produksjon fra solcelleanlegg som naturlig nok blir veldig relevant for denne jobben. I tillegg har jeg god nytte av de økonomifagene jeg tok som valgfag for de mer kommersielt rettede delen av jobben.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?

Mitt inntrykk er at arbeidsgivere er veldig positivt innstilt til kandidater fra NMBU generelt, og sivilingeniører fra Miljøfysikk og fornybar energi spesielt, basert på erfaringer de har gjort med andre studenter fra Ås som de har ansatt.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås er utrolig bra! Man blir tatt godt imot fra første dag av de ulike linjeforeningene, det er enkelt å møte nye folk og man finner alltid en forening eller et verv som passer til deg. I tillegg er det et studiested med en veldig fin størrelse – man kan møte nye folk hver dag hvis man vil, samtidig som det alltid er kjente ansikter i klassene og på Studentsamfunnet.

Råd til kommende studenter?

Engasjer deg i ulike foreninger og ikke vær redd for å ta verv i f.eks. Samfunnet, UKA, linjeforeninger eller studentpolitikken. Det faglige og sosiale utbygget gjør at du får utrolig mye mer ut av studietiden enn hvis du lar være. Engasjer deg i egen studieplan og bruk fleksibiliteten som finnes til å finne fagkombinasjoner som passer til det du selv er (eller blir) interessert i og ønsker å jobbe med når du er ferdig. Og dra på utveksling til utlandet!

Power Production Analyst, Asset Management
Scatec Solar AS