Heidi Lorentzen Randem

Radiumhospitalet, Oslo universitetssykehus "Studentmiljøet på Ås må oppleves! Det byr på et vell av lag, aktiviteter og foreninger og de fleste studentene involverer seg i det sosiale livet rundt Studentsamfunnet."

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

En medisinsk fysikers hverdag kan være vanskelig å beskrive siden stillingen omfatter enormt mange forskjellige arbeidsoppgaver. På norske sykehus er det tilsatt ca 60 medisinske fysikere som jobber innenfor stråleterapi, bildediagnostikk, nukleærmedisin og strålevern. Selv arbeider jeg med strålebehandling av kreftpasienter. Kort forklart har legene det medisinske ansvaret for å finne ut hvor kreftsvulsten sitter, mens vi fysikerne har ansvar for at behandlingen teknisk sett blir best mulig. Det innebærer for eksempel at vi må vite hvordan strålingen fordeler seg i kroppen, hvordan strålingen kan gis for å unngå å skade friskt vev og hvor mye stråling en pasient med tilbakefall vil tåle. Dessuten må vi ha kontroll på at strålemaskinene gir den dosen vi vil ha på rett plass i pasienten og at rutinene vi bruker følger internasjonal standard. Mange medisinske fysikere jobber også med forskning og utvikling.

Hva kan du fortelle fra studiene dine?

Jeg supplerte graden fra Ås med kurs fra blant annet Universitetet i Oslo for å øke spesialiseringen mot strålingsfysikk, som var min hovedinteresse. Blant annet kunne jeg fint kombinere studiene på Ås med kurs ved biofysikk i Oslo, der jeg også fikk anledning til åta masteroppgaven min med veileder både på Ås og i Oslo. Det var dessuten godt tilrettelagt for å flette inn et utenlandsopphold i studiet. Jeg hadde et helt fantastisk semester på New Zealand i mitt tredje studieår.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i jobben?
En solid bakgrunn i teoretiske og analytiske fag som matematikk og grunnleggende fysikk er svært viktig i min hverdag, både som et faglig verktøy og ikke minst fordi den analytiske evnen trenes opp til å takle problemene jeg støter på. I tillegg drar jeg mye nytte av kurs innenfor ”grønnere” grunnfag som cellebiologi og biofysikk, og det å ha peiling på statistikk og datafag er alltid et gode. Spesialiseringen i strålingsfysikk var forutsetningen for å få jobben jeg har i dag.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås må oppleves! Det byr på et vell av lag, aktiviteter og foreninger og de fleste studentene involverer seg i det sosiale livet rundt Studentsamfunnet. Det er ingen tvil om at beliggenheten på Ås er et gode for studentmiljøet – første studieår blir man spleiset sammen i leiligheter på Pentagon, der man blir kjent med masse folk på kort tid. Mange av mine nærmeste venner i dag ble jeg kjent med i løpet av den første hektiske høsten på Ås. Antall studenter på Ås er akkurat passe: Lite nok til at man får en god oversikt over det som foregår, samtidig som det stort nok til at man stadig møter nye folk og kan gjemme seg litt bort i mengden dersom man skulle trenge det.

Råd til kommende studenter?

Snus litt rundt i fagmiljøene og se om noe fenger deg. Styr din egen læreplan slik at du får den kompetansen du ønsker deg og vær ikke redd for å tråkke nye stier. Kontakter utenfor lærestedene er en enorm fordel når man skal ut på jobbmarkedet, og erfaring fra utlandet likeså. Til sist: Ta en tur på Studentsamfunnet, involver deg i det sosiale livet og nyt studietiden!