Øystein Sørensen

Universitetet i Oslo ”Som orienteringsløper satt jeg veldig stor pris på det gode idrettstilbudet i Ås, og Studentsamfunnet et ypperlig sted når man trenger en fest.”

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber som stipendiat i biostatistikk ved Medisinsk fakultet på Universitetet i Oslo. Dette er en fireårig stilling, hvor jeg jobber med et doktorgradsprosjekt. Det overordnede temaet for mitt prosjekt er utvikling av metoder for å håndtere store datamengder. På grunn av rivende teknologisk utvikling det siste tiåret, kan f.eks. medisinske forskere nå lese av genene til pasientene sine og psykologer kan måle hjerneaktiviteten i ulike deler av hjernen med skarp presisjon. For å forstå hvordan genene henger sammen med miljø og livsstil, og forhåpentligvis bedre forstå sykdommer som kreft, trenger man avanserte statistiske metoder som man kan bruke på kraftige datamaskiner, til å lete etter sammenhenger i datamaterialet man har om ulike sykdommer.

Arbeidshverdagen består til en stor del av å lese forskningslitteratur, sitte med blyant og papir og regne, stange hodet mot veggen fordi jeg ikke skjønner ting, og skrive på mine egne artikler. I tillegg har jeg fått presentert arbeidene mine på konferanser både på Yale i USA og i Istanbul.

Hvorfor valgte du NMBU?

Studiet i Miljøfysikk og fornybar energi så veldig spennende ut, og på den tiden var dessuten klimaendringene på forsiden av alle aviser.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Det aller mest relevante, er kursene som var vanskelige å lære, for eksempel kvantefysikk og matematisk analyse. Der lærte jeg at selv om man ikke skjønner noen ting de første månedene, og alt bare ser ut som en samling med formler, så er hjernen vår så fint innstilt at den skjønner det innen eksamen om man bare jobber hardt nok. Akkurat slik er jobbhverdagen min i dag også.

I tillegg hadde jeg veldig nytte av arbeidet med mastergraden. Jeg skrev masteroppgave i nevrofysikk, og ble tatt veldig godt imot i forskningsgruppa til professor Gaute Einevoll på NMBU.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?

Jeg søkte både akademiske jobber, og jobber i næringslivet, og fikk inntrykk av at alle var positivt innstilt.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet er veldig fint. Som orienteringsløper satt jeg veldig stor pris på det gode idrettstilbudet i Ås. I tillegg er UKA et fantastisk arrangement, og Samfunnet et ypperlig sted når man trenger en fest.

Råd til kommende studenter?

Nyt privilegiet det er å få jobbe fulltid med å lære og utforske! Dessuten: Dra på utveksling! Mitt tredje studieår tilbragte jeg ved University of British Columbia i Vancouver. Dette var en fantastisk opplevelse! Faglig ga det meg mulighet til å ta alle slags sære fag (krystallografi, kaosteori, anvendt kvante-mekanikk, mm). Desto viktigere var mulig-heten til å oppleve "the American College Experience". Jeg bodde i studentbolig på en enorm campus, og fikk venner fra blant annet Venezuela, Sør-Afrika, Mexico og Canada. NMBU har mange gode utvekslingsavtaler, som jeg oppfordrer sterkt til å benytte seg av.

Øystein Sørensen, M.Sc.
Doktorgradstipendiat i biostatistikk