Anders Bostad

Statnett ”Jeg forsto raskt at det tekniske fagmiljøet på Ås er unikt pga høy faglig kompetanse i kombinasjon med stor åpenhet og nærhet til studentene.”

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg fikk jobb som trainee i Statnett rett etter eksamen og arbeider nå med feilanalyse. Etter en driftsforstyrrelse i kraftnettet analyserer vi data fra feilskrivere, vern og andre informasjonskilder, analyserer hendelsen og påpeker eventuelle feil i systemet. Jeg har blitt godt mottatt overalt i Statnett, hvor det hersker en positiv og oppbyggende arbeidskultur med stor frihet i valg av arbeidsoppgaver.

Hvorfor valgte du NMBU?

Husker jeg leste en sak i Morgenbladet hvor NMBU-forskeren Petter Heyerdahl uttalte seg klokt og vågalt om bruk av overskudd fra petroleumsbransjen til forskning på fornybar energi. Etter en telefonsamtale med Petter var jeg overbevist om at NMBU var rett sted for å lære om energisystemer med fornybare løsninger. Jeg forsto raskt at det tekniske fagmiljøet på Ås er unikt pga høy faglig kompetanse i kombinasjon med stor åpenhet og nærhet til studentene.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

System- og fysikkforståelsen vi introduseres for på NMBU oppleves svært anvendelig i arbeidslivet så langt. For meg er metoden og grunnforståelsen en viktigere mental ballast fra studietiden enn de enkelte faktaopplysningene og formlene.

I studiet dro jeg til Technische Universität München for å lære mer om elektriske maskiner og elektrisk energioverføring. Det har naturlig nok vært meget nyttig her i Statnett.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU

Jeg har inntrykk av at kandidater fra NMBU i høy kurs i arbeidslivet. Dette skyldes antakeligvis at gode kandidater har kommet ut i arbeidslivet og gjort seg bemerket. Jeg kan nevne at to av fem av årets traineer i Statnett er fra NMBU. To andre er fra NTNU, og en er fra Umeå.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås ser ut til å ha alt av unikt engasjement og særegenhet.

Råd til kommende studenter?

La deg inspirere, og følg de interessene som dukker opp underveis i studiet.

Anders Bostad, siv.ing.
Trainee