Børge Falleth Høysæter

flagg, rør, utsikt
flagg, rør, utsiktFoto: Privat

Børge Falleth Høysæter studerer Maskin, prosess- og produktutvikling på NMBU, og jobber på Eik idéverksted ved siden av studiet.

Hva jobber du med?
Jeg jobber med mye forskjellige ting. Dette er en mulighet jeg har fått gjennom Eik idéverksted. Når jeg begynte der jobbet jeg med å lage innfatning til sporingsutstyr for rev. Dette var en liten boks som henger rundt halsen til reven slik at man kan se hvor reven har vært. Dette prosjektet ble også presentert på forskningsdagene i 2019 under tittelen «en vill oppvekst» 

Etter det jobbet jeg med små mikrokontrollere. Dette er i utgangspunktet små datamaskiner som kan brukes til å lage kontrollsystemer og andre småting. Det vi brukte disse kontrolleren til var å lage en drikkevannsfontene i samarbeid med Asker kommune. Jeg og to andre studenter jobbet som utviklere og fikk med oss erfaring med IOT og prosjektbasert arbeid.

Jeg har også jobbet en del med maskinlæring og landbruk. Dette er for et selskap som heter DIGIFARM. Her har vi brukt et datasett sammen med maskinlæringspakker for Python. Dette har vært et spennende prosjekt der jeg har blitt kjent med arbeidsmetoden for maskinlæringsprosjekter. Dette prosjektet har også gjort at jeg har valgt flere emner innenfor maskinlæring og programmering.

Det siste prosjektet jeg jobber med er et prosjekt med NILU. Dette er også et maskinlæringsprosjekt der jeg skal samle inn et datasett og gjøre et «proof of concept».

Det er i utgangspunktet Omberg-brødrene som hjelper oss med å få mulighet til å jobbe med selskaper som tar imot studenter. Jeg jobber for et selskap som er startet opp av en tidligere entreprenørskapsstudent ved NMBU. Her har vi veiledere fra eik som hjelper oss med å sette opp milepæler for de forskjellige prosjektene. Siden alt arbeidet er prosjektbasert er det veldig gunstig å ha noen med mye erfaring som hjelper til med rammeverket rundt prosjektet. Disse milepælene kan være alt fra innhenting av data til å gjøre søk etter parametere i de forskjellige algoritmene. 

Hva er det beste med jobben din? 
Du blir satt på de tingene du klarer og synes er interessant. Det er ingen som ønsker at du skal gjøre noe du synes er kjipt. Og du får ekstremt mye igjen for det i ulike fag senere, da det er mye lettere å skjønne ting. Videre er det også veldig gøy å bli kjent med prosessene rundt utvikling, og fagmiljøet på eik er kjempebra. Det er gøy å være i et miljø hvor du blir oppmuntret til å finne løsninger på problemstillinger du møter. Noe av det jeg syntes har vært mest spennende har vært møte med «rapid prototyping». Måten jeg har fått jobbe med dette at prosjektene har relativt kort tidshorisont, og resultatene fra en prosjektperiode blir ofte brukt til å forme hvordan neste periode skal se ut.

Du får også jobbe med noe som er relevant for studiet. Det er veldig gøy og gjør det lettere å komme gjennom studiehverdagen, da du ser at tingene du lærer i teorien har et praktisk bruksområde. En av de tingene jeg har merket veldig som følge av arbeidet på eik er tverrfaglighet. Jeg har fått lære mye om elektronikk, IOT og maskinlæring som i utgangspunktet ikke er en del av studiet mitt. Som tidligere økonomistudent har jeg også lært hvordan jeg kan bruke forskjellige økonomiske prinsipper i prosjektarbeidet. En avveining som jeg fort ble utsatt for var å produsere deler selv eller kjøpe i markedet. I noen tilfeller kan det virke som om det er billigere å produsere selv, men i realiteten er det billigst å kjøpe en tilsvarende del i markedet. 

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag? 
Veldig greit, men jeg er jo fremdeles student. Det var strengt talt Ola Omberg som var innom en introduksjonsforelesning og presenterte et fag han mente var spennende. Jeg tok dette faget sammen med noen venner og på slutten av semesteret ble jeg spurt om jeg ville være med på EIK.

Hvordan bidrar arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?   
For min del tenker jeg ikke veldig mye på dette. Slik jeg ser det lærer å bruke verktøy. Hvordan du velger å bruke dette verktøyet er opp til deg som individ. Jeg som student ønsker i utgangspunktet et best mulig læringsutbytte, men jeg er også bevist på avveininger i forhold til miljø og klima.
Hva du jobber med er også ganske situasjons avhengig. For eksempel ble produsert noe smittevernsutstyr når korona kom til landet. Dette ble gjort med 3D printing og laserkutting som studentene hadde lært på EIK. Hvis vi ikke hadde hatt korona i landet ville dette naturlig nok ikke blitt gjennomført.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?
Jeg var usikker på om jeg skulle begynne på NMBU eller NTNU. Jeg hadde hørt mye godt om NMBU og studiemiljøet rundt fra diverse bekjentskap. Jeg hadde også lyst til å prøve noe nytt der jeg ikke kjente så mange mennesker. Jeg endret faktisk søkelisten min i samordna opptak dagen før fristen gikk ut på vei inn i et fly til Tokyo. Jeg satt NMBU på toppen, skrudde av telefonen og fløy av gårde. Senere på sommeren fikk jeg gladmeldingen om at jeg hadde kommet inn. 

Hva liker du mest ved å studere på NMBU?  
Det er et veldig inkluderende miljø her, og et pent universitet. Med unntak av ett emne har jeg virkelig følt en god forbindelse til foreleserne, som er ivrige med å lære bort. Du blir også kjent med foreleseren siden de er engasjerte og imøtekommende. Man kan møte foreleseren i gangen og si hei, og så vet foreleseren vet hvem du er, i motsetning til større steder der man er flere hundre i en forelesningssal. Relasjonen til foreleseren er rett og slett veldig god, og det er ikke noe problem å ta kontakt med dem. Du kan for eksempel spørre om råd fra foreleseren om hvilke emner man burde ta og hva foreleseren tenker om relevans.

En annen ting jeg liker veldig godt er den berømte Ås bobla. Det vi refererer til som Ås-bobla er et tett integrert sosialt miljø blant studentene. Siden det er et universitet som ligger litt unna alt er det ikke mer moro enn det du gjør det til selv. Med et rikt foreningsliv, et kult studentsamfunn og en kort togtur inn til Oslo får du det beste av flere verdener.

Hvordan det er å være student ved NMBU? 
Det er så godt foreningsliv! Hvis du har lyst til å ha en sosial basis basert på en forening, så er det et veldig godt miljø for det. Du får ikke bare den faglige delen av studiet, men også en sosial omkrets. Slik jeg ser det er ikke universitetet kun en utdanningsinstitusjon, men også en dannelsesinstitusjon. Det gode sosiale miljøet på NMBU er med på å forme deg som person så samt som du utvikler deg på akademisk nivå. 

Alle kameratene mine spør om når de kan komme til Ås neste gang. De som har studert i Bergen, Oslo, Trondheim etc. lurer på når de kan komme tilbake. En venn fra Glasgow har for eksempel vært med til Ås to ganger og synes det var kjempegøy.

Fakta

Navn:Børge Falleth Høysæter. 
Studieprogram: Maskin, prosess- og produktutvikling. 
Uteksaminert fra NMBU: Vår 2022. 
Arbeidsgiver:Eik idéverksted. Sitter i universitetsstyret på NMBU skoleåret 2020.

Publisert - Oppdatert

Del på