Architect Greenhouse DNB Maureen har gjennomført en 5-årig master i Maskin, prosess og produktutvikling på NMBU. Nå jobber hun hos DNB, Nordens største finanskonsern.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg skal starte i DNB sitt treåring utdanningsprogram Architect Greenhouse, her vil jeg få muligheten til å jobbe med utvikling, koding og arkitektur i flere ulike prosjekter i tillegg til å få akademisk påfyll fra UiO og NTNU. Det er også planlagt et arbeidsopphold hos Tata og Infosys i India noe jeg gleder meg veldig til.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg valgte NMBU fordi det er ett fremtidsrettet universitet, her får man kompetanse til å løse morgendagens store utfordringer. Jeg var usikker på hvilken ingeniør retning jeg skulle velge, alt jeg viste var at jeg hadde lyst å kombinere teknologi og bærekraft. Da jeg så at universitetet tillot et fleksibelt studieløp hvor det var stor overlapp ved de ulike ingeniør-retningene det første året, ble valget enkelt. I tillegg hadde jeg hørt at studentmiljøet var svært godt.

Hva slags nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Studiet har gitt meg en tverrfaglighet innenfor teknologi, innovasjon og bærekraftig utvikling noe som gjør meg i stand til å løse utfordrende problemstillinger. Gjennom studie har jeg og fått delta i en rekke spennende prosjekter gjennom Eik idéverksted noe som har gitt meg en utrolig bred faglig bakgrunn som spenner seg fra å programmere roboter og skyløsninger til å regne på energibalanser i prosessanlegg.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås er unikt. Her finner alle en tilhørighet, enten det er i gjennom de mange sosiale foreningene, faglige gruppene eller gode venner som man møter gjennom studiet. Dette gjør det lett å få venner fra andre studieretninger noe som gir deg et unikt faglig og sosialt nettverk. I tillegg er det en lav terskel mellom student og foreleser noe som gjør det lett å spørre om ting man lurer på eller bli engasjert i forskingsprosjekter på skolen.

Avslutningsvis, har du noen råd til kommende studenter?

Vær aktiv, engasjert og nyt studietilværelsen. De 5 neste årene kommer til å være over før man vet ordet av det.