- Tre måneder etter at jeg var ferdig med mastergraden, ringte sjefen og tilbød meg jobb. 

Hva jobber du med i dag? 
Nå jobber jeg med ulike fjernmålingssensorer, alt som brukes til å måle og observere jordoverflaten fra en god avstand. Flyfoto, satellitt og laserscanning, alt som tas fra oven. Vi lager nyttige produkter ut fra disse dataene. 

Hva er det beste med jobben du har i dag? 
Det å få lov til å tenke kreativt og finne ut hvordan jeg kan løse utfordringer på min egen måte. Jeg synes det er spennende å bruke matematikk, koding og min erfaring fra geomatikkstudiet til å utvikle nye produkter.  

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag? 
Jeg skrev masteroppgaven min for Blom, etter å ha hatt sommerjobb hos dem. Da jeg var ferdig med masteroppgaven begynte jeg å jobbe som landmåler for Terratec. Etter tre måneder ringte Blom og tilbydde meg jobb.  

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?   
Ved å studere geomatikk lærer man mye om bruk av koordinater, kart,  og hvordan man skal tenke og transformere mellom systemer. Koordinater er viktige i alt vi gjør.  

Hvordan bidrar du i jobben din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?  
Det er ganske mye. Vi har blant annet laget et demoprosjekt for å kartlegge fjellområder i Norge, for Miljødirektoratet. Der vil vi ved hjelp av satellitt- og laserdata vise akkurat hva som finnes av natur i fjellet. Det finnes ikke mye eksakt informasjon om dette i dag. 

Vi jobber også med et prosjekt som overvåker nøkkelbiotoper, der det er en viss natur som er freda, eller har unikt dyreliv. Slike områder er det mange av i Norge. Det er viktig å overvåke disse for å unngå at de blir fjernet for eksempel i forbindelse med hogst. 

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?  
Jeg hadde fullført bachelorgraden min på Gjøvik og ville gå videre innen geomatikk, så jeg begynte på masterstudiet ved NMBU. Valget falt på NMBU fordi studiet der har et godt rykte, samtidig som det var nærmest for meg. 

Hva likte du best ved å studere på NMBU?  
Jeg hadde det bra på Gjøvik, men NMBU var et nivå opp, ting var mer tilrettelagt for studentene. Det var også veldig sosialt . Det er noe for alle der og du finner alltid noen andre som liker det samme som deg.  

Jeg spilte i band og ble med i Tekna. Det er mange foreninger man kan bli med i, og selvfølgelig også mange muligheter til å bli med på studentfester. 

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen som deg?   
Lær deg et programmeringsspråk – og øv på det utenfor skoletiden. Alle kan lære seg å kode og kombinerer du det med faget ditt, kan du gjøre veldig mye gøy. Du blir også enda mer attraktiv  på arbeidsmarkedet.   

Når du studerer kan det også være lurt å velge litt forskjellige retninger, så man ikke snevrer seg inn mot kun en jobb. Ikke bare følge retningen som veileder gir deg uten å vite hva du vil, men sett opp fag du selv føler er interessante. 

Fakta

Navn: Stian Rostad

Studieprogram: Master i geomatikk 

År for uteksaminering: 2017 

Nåværende arbeidsplass og tittel
: Blom Norway, Prosjektingeniør/ Remote Sensing Specialist 

Andre relevante jobber
: Landmåler for flere forskjellige kommuner og Skanska, sommerjobb med flyfotobehandling i Blom Geomatics. 

Hva sier arbeidsgiveren?

 Navn: Floris Jan Groesz 
Stilling: Avdelingsleder i «Remote Sensing & Analysis» i Blom Norway 

På hvilke måter har utdannelsen til Stian har vært relevant for den jobben han har i dag?  
Utdannelsen har gitt ham mye kunnskap om geomatikk generelt og god forståelse av fjernmåling og analyser.  
At Stian gjennomførte masteroppgaven sin hos oss har også vært relevant: det er nyttig å få erfaring med anvendelse av teoretisk kunnskap i praksis. 

Hva slags inntrykk har du av studieprogrammet hans ved NMBU / REALTEK? 
Vi har inntrykk av at studieprogrammet har bra faglig dybde og bredde. Geomatikk kan omfatte så mye at det kan være krevende å finne en balanse. 

Hva er mest verdifullt for studenter å ha med seg fra studieprogrammet inn i arbeidslivet? 
En solid teknisk basis er verdifull, men ikke nok. Det er viktig at studentene har lært å bruke denne kunnskapen for å løse problemer, at de er i stand til å reflektere og at de stiller riktige spørsmål. 

Publisert - Oppdatert

Del på