Nora Bergh Bakke, Trainee i Olav Thon Gruppen

Nora Bakke, portrett utendørs

Jeg jobber som trainee ved Olav Thon Gruppen, Kjøpesenteravdelingen

Hva gjør du i din jobb?

I stillingen som Trainee i Kjøpesenteavdelingen består den varierte hverdagen av primært å assistere eiendomssjefene på avdelingen. Oppgavene omfatter blant annet:

• Utleie, herunder forhandling av nye kontrakter og reforhandling av løpende kontrakter med butikker og serveringssteder
  • Direkte oppfølging av leieforhold og leietakere
  • Økonomisk rapportering
  • Reguleringsplan- og matrikkelarbeid
  • Idèskaping og strategisk arbeid knyttet til kjøpesentrenes kombinasjon av butikker og markedsposisjonering

Traineeprogrammet strekker seg over ett år. Hensikten med stillingen er å opparbeide seg de forutsetninger og egenskaper som er avgjørende for å tiltre i en stilling som assisterende eiendomssjef med ansvar for egen eiendomsportefølje.

Hvilken utdanning tok du?

Master i Eiendom (Jordskiftekandidat)

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?

Bransjen og karriereveien Thon Eiendom representerer er noe mer unik sammenlignet med andre veivalg utdanningen representerer. Likevel er utdanningsløpet lagt til rette for brede valgmuligheter for å også kunne egne seg i en stilling innenfor retailbransjen.
Som jordskiftekandidat har jeg kompetanse innenfor jus, planfag og økonomi. Utdannelsen bruker jeg hver dag i alt fra forhandlingsteknikk og juridiske tvister til eiendomsutvikling.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Gjennom venner hadde jeg hørt mye bra om universitetet på Ås før jeg startet. Det gjorde meg nysgjerrig på hva NMBU hadde å tilby meg av studier og meg som student. På videregående likte jeg særlig godt rettslære, og ønsket å studere noe innenfor jus. Valget falt til slutt på eiendomsfag, noe jeg er veldig fornøyd med den dag i dag.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

Vær student med stor S! Vær deg selv, utfordre deg selv og bli bedre kjent med deg selv.  Etter min mening skal ikke studietiden kun være fagpensum og lange dager på lesesal. Engasjer deg i det du vil, enten det er en linjeforening, i idrett, en sosial forening eller på Studentsamfunnet.

På NMBU er det kort vei til alt, og det er nærmest en sedvane å engasjere seg. Hopp i det, og du vil få kompetanse du ikke kan tilegne deg ved skolebenken.

På den ene siden gir det deg en innholdsrik og morsom hverdag som student, mange likesinnede venner og bedre livskvalitet. I tillegg er min oppfatning at fremtidige arbeidsgivere setter svært stor pris på erfaring innenfor praktisk organisatorisk arbeid og engasjement! Kanskje er det til og med det som får deg til å lande drømmejobben når du er ferdig NMBU-kandidat.

Dine erfaringer med NMBU?

Jeg har utelukkende positive erfaringer med NMBU. Universitetet er lite nok til at det er kort avstand mellom student og foreleser, en gode jeg nøt godt av særlig som masterstudent. Campus og Studentbyen Pentagon ligger i umiddelbar nærhet, og du vil som regel alltid møte en venn på vei til skolen. Dette gjorde at jeg som student opplevde å ikke være kun èn i mengden, og jeg fikk en følelse av å bli sett i hverdagen. Samtidig er universitetet et av landets beste, og til og med i verdenstoppen.

For min del har jeg fra dag èn opplevd NMBU som et universitet med et svært inkluderende miljø. Du blir tatt imot av din fadder og får ta del i en fadderuke spekket med sosiale og faglige arrangementer. Denne uken, og kontaktnettverket du skaffer deg, vil du nyte godt av resten av studietiden. Forhåpentligvis vil du som meg sitte igjen ved endt studietid med en stolt følelse av å kunne kalle deg Ås-kandidat, og ikke minst ha minner for livet.