Foretrukket foran 100 andre søkere

I konkurranse med 100 andre søkere, fikk Vibeke Solum jobb som regnskapskonsulent i OBOS etter fullført bachelorgrad.

Vibeke Solum
Vibeke Solum Photo: OBOS

Vibeke Solum fikk jobben i OBOS rett etter at hun hadde fullført bachelorgraden i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen. I konkurranse med mange nyutdannede økonomikandidater fikk hun én av de tre utlyste stillingene.

Spennende og utfordrende jobb
OBOS er et stort firma med totalt 800 ansatte og driver med alt innen boligforvaltning. I jobben som regnskapskonsulent fører Vibeke regnskap for ulike typer sameier og borettslag.
- Totalt har jeg en portefølje på 60 selskaper. I tillegg jobber regnskapsavdelingen i ulike team for å holde seg oppdatert på regnskapslover, utvikle systemer og komme med nye og forenklede rutiner for arbeidshverdagen. Det er både faglig og kreativt utfordrende. I og med at OBOS er stort firma med varierte arbeidsoppgaver, så er karrieremulighetene gode.

Arbeidsgiver positiv til utdanningen
Vibeke peker på at økonomiutdanningen hun tok ved Handelshøyskolen har vært veldig relevant og arbeidsgiveren hennes har vært svært positiv til utdanningen hun tok.

- Jeg har fått tilbakemelding fra arbeidsgiver om at jeg har en veldig praktisk tilnærming til faget som man ikke kan se hos nyutdannede økonomer fra andre institusjoner. Jeg tror måten man utdanner, der vi ikke bare lærer teorien, men også måten vi anvender den på, gir Ås-studentene flere bein å stå på.

- I tillegg til utdanningen jeg tok var nok bakgrunnen min som hjelpelærer i BUS100 Grunnleggende foretaksøkonomi viktig grunn til at jeg skilte meg ut i søknadsbunken. Jeg tror også at mitt engasjement i studentforeningen Optimum, der jeg har fått erfaring i å planlegge, gjennomføre og samarbeide i team, hadde stor betydning.

Livet rundt studiene
- I tillegg til alt det faglige jeg har med meg fra UMB (nå NMBU), er selvfølgelig det sosiale en viktig del. UMB har plass til alle, og lar studentene få utfordre seg på andre områder enn det faglige, nettopp ved å ha et levende og aktivt studentmiljø.

Jeg tror uansett om man er dørvakt på Samfunnet, funksjonær under UKA eller leder for en forening så får man erfaring som er nyttig å ha med seg. Og ja, jeg vet alle sier det, men det er utrolig sant: det hjelper å engasjere seg og arbeidsgiver ser etter det.

Jobb etter bachelorgrad
Mange studenter går direkte fra bachelorgrad til masterstudier, men Vibeke ønsket å få relevant arbeidserfaring før hun tar et valg om mastergrad. Hun er også opptatt av å få fram at du kan få spennende og relevante jobber med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon.

- Mange tenker at man må ha mastergrad for å få en god jobb innen økonomi. Det er ikke min erfaring. I tillegg er det et mylder av retningsvalg og profileringer innen økonomistudiet, og for meg er det nyttig å få relevant arbeidserfaring før jeg tar et valg om mastergrad.