Nina Bratteteig

Av Elena Therese Wulff-Vester

Statens strålevern, Seksjon miljø og atomsikkerhet«Det er veldig meningsfylt å jobbe med kunnskapsbasert forvaltning og miljøbeskyttelse i praksis. Jeg valgte NMBU som studiested fordi de har et åpenbart engasjement for miljø og bærekraft i tillegg til studier med faglig tyngde og interessante temaer. Det valget har jeg aldri angret på siden.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber med forvaltning av radioaktiv forurensning og radioaktivt avfall. Målet er å sikre at miljø og befolkning ikke blir eksponert for radioaktiv stråling som kan føre til skadelige effekter. Statens strålevern vurderer blant annet søknader om tillatelse til radioaktiv forurensning og avfallshåndtering fra mange ulike sektorer, slik som helseforetak, forskningsinstitusjoner, nukleærindustri, petroleumsvirksomhet og avfallsbehandlingsanlegg. Mine daglige gjøremål kan bestå av å være på tilsyn og gi tillatelser, og inkluderer for eksempel vurdering av miljøovervåkningsprogrammer, miljørisikovurderinger og utslippsreduserende tiltak. Jeg har blant annet vært involvert i utarbeidelse av utslippstillatelser for de nye norske produksjonsanleggene for fremstilling av radioaktive legemidler, og jeg jobber en del med de planlagte protonanleggene i Oslo og Bergen i disse dager. I tillegg er jeg, som de fleste andre ved Statens srålevern, en del av den norske kriseberedskapen dersom en alvorlig nukleær hendelse skjer. Andre deler av jobben innebærer deltakelse i internasjonale møtefora, som Det internasjonale atomenergibyrået i Wien, og oppdrag fra ulike departementer. Jeg har også vært så heldig at jeg har fått være med på feltarbeid til Tsjernobyl og Fukushima for å se nærmere på sammenhengen mellom eksponering til radioaktive stoffer og tilhørende effekter i miljøet sammen med forskere ved NMBU. Det er veldig meningsfylt å jobbe med kunnskapsbasert forvaltning og miljøbeskyttelse i praksis.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg hadde lyst på en meningsfylt jobb etter mange år innen salg. Jeg valgte NMBU som studiested fordi de har et åpenbart engasjement for miljø og bærekraft i tillegg til studier med faglig tyngde og interessante temaer. Det valget har jeg aldri angret på siden.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Bachelorgraden min i energi- og miljøfysikk har, i tillegg til å lære meg masse om hvordan verden henger sammen, gitt meg evnen til å tilegne meg teknisk og teoretisk kunnskap, noe jeg drar stor nytte av i mitt daglige arbeid. I tillegg har mastergraden min om radioaktivitet i miljøet gitt meg fagspesifikk kunnskap om radioaktivitet og hvordan radioaktive stoffer oppfører seg i miljøet.

Hvilket intrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?

Jeg vet at Strålevernet er veldig fornøyd med kandidater de har ansatt fra NMBU. Studenter fra miljøfysikk-studiet har gjerne en faglig tyngde som er attraktiv for mange arbeidsgivere. I tillegg har Strålevernet tett samarbeid med CERAD - Senter for fremragende forskning om radioaktivitet i miljøet ved NMBU.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet ved Ås er kjent for å være et av landets beste. Det er inkluderende, og det kryr av muligheter til å engasjere seg og ha det gøy på fritiden uansett hva du liker. Jeg fant noen av mine beste venner på Ås i løpet av studietiden. I tillegg vil jeg skryte av at det er veldig kort vei til foreleserne for studentene, etter min erfaring setter de ansatte mer enn gjerne av tid for en oppklarende prat.

Råd til kommende studenter?

Velg fag etter interesse når du har mulighet, det er utrolig mange spennende fag å velge mellom. Gjør så godt du kan og hjelp andre, det får du mye ut av selv også. Og når du sitter på forelesningen og føler at du er den eneste som ikke skjønner noen ting så kan jeg garantere deg at det er mange andre som føler det på akkurat samme måte. Tør og spør!