Klimaspillet

Bli med å bygge vindmøller, diskutere som politikere, gjøre beregninger som økonomer og dekke en sak som en journalist ville gjort. Bli med å se at vi trenger økonomer, politikere, ingeniører, journalister, designere og arkitekter for å løse klimakrisen.

Om Klimaspillet
Klimaspillet er et faglig konsept utviklet av to sivilingeniørstudenter ved NMBU. Klimaspillet dekker flere kompetansemål i lærerplanen både i norsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk. Det er et undervisningsopplegg med interaktive rollespilloppgaver og undervisning. Scenarioet tar utgangspunkt i en reell problemstilling der vindmøllebygging er nøkkeltemaet.

Her bygger elever fra Roald Amundsen videregende skole vindmller som en del av Klimaspillet.Her bygger elever fra Roald Amundsen videregående skole vindmøller som en del av Klimaspillet. Photo: Vibeke Weibell Eliassen

Om gjennomføringen av Klimaspillet
Klassen deles inn i grupper med økonomer, politikere, ingeniører og journalister, ettersom hva den enkelte elev interesserer seg mest for. De forskjellige gruppene blir presentert for en case, der gruppene får oppgaver å løse i henhold til sin rolle. Ingeniørene skal bygge en fysisk vindturbin og se på byggetekniske fordeler og ulemper. Dette tar de stilling til i samarbeid med økonomene. Økonomene skal beregne kostnadene forbundet med vindkraft og skrive en søknad til politikerne. Politikerne skal gjøre seg kjent med sitt partiprogram, debattere og vurdere søknadene og til slutt stemme over saken. Journalistene skal jobbe med en artikkel/film og dekke saken.

Oppgavene er praktiske, utfordrende og morsomme og klassen må klare å samarbeide på tvers av grupper og fagfelt.

I Klimaspillet får elevene blant annet:

• Bygge vindturbiner offshore og onshore
  • Debattere klima og fornybar energi
  • Gjøre økonomiske beregninger av vindkraft
  • Skrive en artikkel om klima

Klimaspillet dekker flere kompetansemål i lærerplanen.

Våren 2015 tilbys Klimaspillet i samarbeid med Vitenparken i uke 12 og 13, dvs. fra mandag 16. til fredag 28. mars. Vi tar imot en skoleklasse 9-12 og en skoleklase 12-15. For å delta på dette arrangementet må dere melde på klassen.

Påmelding til Klimaspillutstillingen 2015: Påmeldingsskjema

Klimaspillet er utviklet av studentene Oskar Aas og Mattis Natvig Segerberg. De studerer industriell konomi ved NMBU.Klimaspillet er utviklet av studentene Oskar Aas og Mattis Natvig Segerberg. De studerer industriell økonomi ved NMBU. Photo: Vibeke Weibell Eliassen