Krimgåten

Hvordan kan kunnskap om bioteknologi bidra til å avsløre en krimgåte? Elevene får en innføring i rettsmedisinsk vitenskap og får blant annet prøve seg på automatpipettering og kjøring av gel-elektroforese.

Elever fra vidergende skole i Vestby besker UMB for  gjre labvelser knyttet til skoletjenestens konsept 'Krimgten' Elever fra vidergående skole i Vestby besøker NMBU for gjøre labøvelser knyttet til skoletjenestens konsept 'Krimgåten' Photo: Håkon Sparre

På laben i Bioteknologibygningen får elevene først en introduksjon om hva bioteknologi er og hva denne kunnskapen betyr for oss i det daglige liv. For eksempel lærer elevene om hva DNA er. Videre kommer en innføring i rettsmedisinsk vitenskap og molekylære metoder som benyttes i rettsmedisin. Alle temaer som gås gjennom på forelesning vil belyses ved hjelp av ”populistiske” eksempler.

Selve krimgåten har som hensikt å gi en innføring i pipettering med automatpipetter og kjøring av agarose gel-elektroforese for å separere DNA fragmenter av ulik størrelse. Ved hjelp av et krimgåteplott vil elevene få bruke disse metodene til å avsløre morderen.
Det er bachelor- og masterstudenter ved IKBM som er ansvarlige for Krimgåten.

Tittel Krimgåten
Tilpasset fag/nivå Biologi 1 og 2