Stresset før eksamen?

 

•Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, ikke sov på dagtid.

•Unngå kaffe, te, cola, «energidrikker», store måltider og trening rett før leggetid. Det kan være lurt å holde seg borte fra alkohol i eksamensperioden da det gir dårligere søvn.

•Unngå å bruke datamaskin, nettbrett og mobil i sengen da det har en vekkende effekt og det blir vanskeligere å sovne, samt at det stjeler mye tid.

•Prioriter ut fra viktighet og la noe ligge. Du rekker ikke alt. Lag deg en tidsplan. Planlegging gir deg oversikt og forutsigbarhet. Det gir mer kontroll, noe som igjen er stressdempende.

•Sett av tid til avkobling. La pensum hvile og synke inn. Gjør noe som gir deg glede og avkobling.

•Snu tanken. Legg merke til uhensiktsmessige, negative tanker du sier til deg selv når du føler uro eller engstelse, f.eks. «uff, dette får jeg aldri til», eller «alle andre klarer det bedre enn meg». Snu dem rundt og si noe mer hensiktsmessig til deg selv, som «jo da, dette går sikkert greit».

•Legg merke til unngåelsesstrategier, at du skygger unna lesesalen, utsetter en telefon eller et møte du gruer deg for. Det løser ikke problemet, men kan forsterke det. Tren deg heller på å nærme deg det du er bekymret for.

•Start alltid med frokost, spis jevnlig og velg hovedsakelig vann som tørstedrikk. Tenk på blodsukkeret ditt, det bør helst være så jevnt som mulig.

•Vær i bevegelse. Du vil oppleve et større overskudd, sterkere muskulatur, økt blodsirkulasjon, økt arbeidskapasitet, mindre ryggsmerter, bedre evne til å takle stress, bedre søvn og et styrket immunforsvar.

 

Lykke til!

 

Kilder: SiOs ekspertpanel ved lege Sara Grodås, personlig trener Helene Berntsen, studentrådgiver Sunniva Harmens og psykologspesialist Lars Jørgen Berglund. 

For fullstendig artikkel gå til https://www.aftenposten.no/norge/i/67Mo/stresset-foer-eksamen-her-er-ekspertenes-beste-tips

Published 18. november 2019 - 11:24 - Updated 18. november 2019 - 11:24