Jobbsøknaden

  • tastatur
    Foto
    shutterstock.com

Arbeidsgiver ønsker svar på to grunnleggende spørsmål i rekrutteringsprosessen:

  • Hvorfor vil du jobbe nettopp her? (Din motivasjon for jobben)
  • Hvordan kan du løse arbeidsoppgavene på en god måte?

Jobbsøknaden bør derfor gi svar på dette.

Jobbsøknaden

Jobbsøknaden er førsteinntrykket arbeidsgiveren får av deg, og arbeidsgiveren skal få lyst til å møte akkurat deg.  Søknaden bør være kort og konsis på rundt én side. Den skal være et direkte svar på stillingsannonsen. Les derfor teksten nøye og se hva arbeidsgiver spør etter.

Se på nav.no for eksempel på stillingsanalyse.

En søknad kan bestå av en innledning, en hoveddel og en avslutning. Her får du tips til hva du bør legge vekt på:

Innledning

Fortell i en setning eller to hvorfor du vil ha akkurat denne jobben, og hvorfor du mener du er rett person. Gjennom dette viser du din motivasjon for stillingen. Beskriv konkret hva det er som motiverer deg, istedet for å skrive "jeg er motivert for jobben".

 

Hoveddel

Her skal du vise hvordan du kan løse arbeidsoppgavene på en god måte. Få frem hvorfor bakgrunnen din gjør deg til en særlig interessant kandidat for arbeidsgiveren. Bruk eksempler på erfaringer som er relevant for jobben du søker på. Dette gjelder både erfaringer fra studier, fagområder du har fordypet deg i eller eksempelvis case-oppgaver, arbeidserfaring, verv/frivillig arbeid eller hobby. Fortell om personlige egenskaper du har som er relevante for jobben. Vis hvordan du kan bruke din kompetanse og erfaring til å løse de konkrete arbeidsoppgavene.

Legg vekt på det du kan, ikke hva du eventuelt mangler av kvalifikasjoner.

 

Avslutning

En kort og god avslutning oppsummerer og trekker trådene sammen. Her kan du gjerne kort gjenta hvorfor du vil ha akkurat denne jobben. Overbevis arbeidsgiver om at du vil være et trygt og godt valg.

Published 21. February 2017 - 11:18 - Updated 21. February 2017 - 11:37