Regnbed på Campus Ås

I full gang for å lage regnbedet
I full gang for å lage regnbedet Foto: ILP

Regnbedet som blir laga på nordsida av Tivoli er ledd i tiltak for å møta klimaendringane knytt til auka nedbør. Dette er eit tverrfagleg anlegg for forskingsformål, bygd av tverrforskingsmiddel frå NMBU.

Dette er eit samarbeid mellom landskapsarkitektar, hydrolog, hortonom og vassingeniør og dessutan parkavdelinga ved NMBU. Alle tri fakultet ved NMBU og fire institutt er involverte, ILP, IPV, IMV og IMT. I tillegg har parkavdelinga (teknisk avdeling) vore ein viktig bidragsytar. I planlegging av regnbedet har Cowi AS vore fagleg vegleiarar for å få gjennomført prosjektet, og dessutan bidratt med oppteikning.

Eit regnbed er eit LOD-tiltak (lokal overvatndisponering), der hovudhensikta er å halda overvatn tilbake heilt eller mellombels. Overvatn samlast frå hustak, vegar eller plassar i ei fordjuping i terrenget som det er planta i. Vatnet blir heldt tilbake på den vegeterte overflata av regnbedet før det infiltrerer ned i filtermediet eller vekstmediet.

Filtermediet er nesten ein meter djupt og er bygd opp av mykje sand, noko kompost og stedegen jord. Dette gjer at det har gode eigenskapar for å ta imot regnvatn og halda på det, dvs. fordrøya regnvatnet, før det eventuelt går over i overvassystemet. Vegetasjonen er spesielt tilpassa for å skulla nytta regnvatnet for vekst og utvikling. Vegetasjonen må kunna tola både våte og tørre periodar gjennom året.

Regnbedet på nordsida av Tivoli samlar regnvatn frå taknedløpa frå nordsida av bygninga, som blir ført i graskledde renner til regnbedet. Her blir målt via V-overløp, kor mykje vatn som går inn i bedet og kor mykje som går ut, og dessutan kor mykje som går i dreneringa. Infiltrasjonsevna til vekstmediet vil òg bli målt, likt utviklinga til plantane. Plantevalet er tatt ut frå norske stedegne artar, staudar, med gode eigenskapar til å fordrøya vatn.

Regnbedet vart i hovudsak anlagt hausten 2014, men på grunn av mykje regn sist haust og vinter i Noreg, vart plantearbeidet og noko anleggsarbeid utsett til våren 2015. Askim Entreprenør AS har vore anleggsgartnarar for regnbedet med tilhøyrande renner, forutan plantane og plantearbeidet, som tverrforskgruppa sjølv har hatt hand om.

Grasrennene og staudane i regnbedet må etablera seg denne første vekstsesongen før det blir teke ordentleg i bruk. Frå hausten 2015 reknar vi med at det skal kunna verka som føresett.

Fredag 19.juni vart regnbedet planta av medlemmar frå tverrforskgruppa og to tilsette frå parkavdelinga.

Medlemmar av Tverrforskgruppa:

•        Ingrid M. Ødegård, ILP Prosjektansvarleg