Full fart framover for jordskiftefaget ved ILP

Av Marzena K. Siolek

Per Kåre Sky og Fredrik Holth har bidratt til jordskiftefagets nye pensumbok.
Per Kåre Sky og Fredrik Holth har bidratt til jordskiftefagets nye pensumbok. Foto: Steinar Taubøll

Nye lærerkrefter og ny litteratur setter i år ny energi i det tradisjonsrike faget.

Året 2016 blir på flere måter en milepæl for undervisningen i jordskifte. For det første trer ny lov med mange endringer i kraft. For det andre utkommer i disse dager kommentarutgave til den nye jordskifteloven skrevet av Per Kåre Sky, Øystein Bjerva og Fredrik Holth ved Institutt for landskapsplanlegging sammen med Ingrid Aasen og Magne Reiten. Boken er gitt ut på Universitetsforlaget.

Kommentarutgaven passer ifølge forfatterne både som oppslagsverk for advokater og dommere og som lærebok for studenter, eiendomsutviklere, planleggere og andre som ønsker å sette seg inn i jordskifteloven. For dem som ikke har vært inne i spesialfeltet før har boken et generelt kapittel som egner seg som innføring.

Den tredje fornyelsen i 2016 er at professor Per Kåre Sky overtar ansvaret for undervisningen i praktisk jordskifte ved ILP. Han har arbeidet som jordskiftedommer i 16 år og er kjent som en av Norges mest publiserende forskere på sitt felt. Gjennom dette arbeidet har han lagt et svært godt grunnlag for integrering av forskning og undervisning når det gjelder jordskifte.

Den nye boken er også pensum i årets versjon av faget Jordskifteprosess og sivilprosess (JUS331). Her er førsteamanuensis Katrine Broch Hauge ansvarlig. Hun har i en fersk doktorgrad studert bruksordninger i jordskifteretten både etter ny og gammel jordskiftelov. I prosessfaget vil også erfarne undervisere som Tore Hagen og Øystein Bjerva gi viktige bidrag.

Instituttet er svært godt fornøyd med å kunne tilby så gode læringsressurser i et fag som er i rask endring.