Handelshøyskolen besøkte entreprenørskapsstudenter i Houston

Trond Håkon Holte på plass i internshipet sitt for NeoSensory
Trond Håkon Holte på plass i internshipet sitt for NeoSensory Foto: Nils Sanne

I begynnelsen av mai reiste en liten delegasjon fra Handelshøyskolen til Houston i USA. Nils Sanne har i flere år sendt studenter til byen i Texas og med Anders Stabursvik som lokalkjent og kartleser var tiden klar for å se nærmere på opplegget.

Nils Sanne på Rice University Campus
Nils Sanne på Rice University Campus Foto: Anders W. Stabursvik

I Houston har studentene internship hos oppstartsselskaper og undervisning på Rice University. Rice er et av verdens beste entreprenørskapsuniversiteter og vi fikk overvære to forelesninger som bekreftet dette. Vi fikk også møte representanter fra universitetet som ga oss et innblikk i deres arbeid, i tillegg til å kunne gi dem våre tilbakemeldinger og anbefalinger for det videre samarbeidet.

På reisen ble det besøk til de oppstartbedriftene som har vært så heldige å få en eller flere av studenter til å jobbe for dem. Besøkene avdekket at de fleste av studentene jobbet i ekstremt spennende og lærerike internship.

Eirik Brandt Stensrud fra NMBU og Robin Urhaug fra HiB er strålende fornøyde med internshipet hos NextSeed. Foto: Nils Sanne
Fredrik Berntsen viser frem pauserommet på Knomatic
Fredrik Berntsen viser frem pauserommet på Knomatic Foto: Nils Sanne

En av oppstartbedriftene vi fikk besøke i Houston var så overbevisende at både Sanne og Stabursvik venter på hver sin utgave av Knocki etter å ha støttet Kickstarterkampanjen deres som i den siste tiden har fått oppmerksomhet så langt unna som hjemme i Norge.

Filip Thorshus og Maja Brenna i Dagens Næringsliv
Filip Thorshus og Maja Brenna i Dagens Næringsliv Foto: Dagens Næringsliv

Noe av det unike med å reise på Gründerskolen er å få bo i Houston sammen med kullet sitt, i tillegg til å bli kjent med studenter fra tilsvarende programmer i Bergen og Oslo. Situasjonen studentene befinner seg i fører til at vi møtte en svært sammensveiset gjeng som gjør mye sosialt utenom arbeidsdagene. Alt fra volleyball i Memorial Park til reiser til nærliggende områder.

Studenter fra NMBU, HiB og UiO spiser på Papa Bros Burgers sammen med reisedelegasjonen Foto: Nils Sanne

Vi har vært heldige og fått en av studentene våre Camilla Andersen Rødsrud til å skrive et innlegg fra hverdagen i Houston:

«Howdy Y`all

21. mars 2016 begynte litt over 30 studenter fra HIB, NMBU og UIO på Gründerskolen 2016 i Houston Texas. Vi er nå over halvveis, og vi har opplevd og lært så utrolig mye.

Alle studentene har internship hos ulike startup selskaper, i tillegg til å ha kveldsundervisning 2 ganger i uken på Rice University. Der lærer vi om entreprenørskap og venture funding, noe som ikke bare er spennende, men veldig relevant. Flere opplever også internshipet som en strålende anledning til å kombinere teori og praksis og komme seg ut i felten. Ikke bare er startup livet uforutsigbart, men arbeidsoppgavene for mange her nede varierer stort fra dag til dag.

Ved siden av jobb og skole, forsøker vi å oppleve kultur, mat og bli kjent med den anerkjente Texas-stilen. Etter å ha deltatt på både Rodeo og fest på Ranch, er vi godt på vei til å bli både cowgirls og cowboys. Ellers nyter vi solfylte dager, volleyball, god mat, fest og moro. Vi reiser også rundt, og flere har vært i både Dallas, Austin og New Orleans!

Høydepunktet faglig sett så langt har nok vært Rice Business Plan Competition, hvor 42 startup selskaper fra mange ulike nasjoner deltok. Det er verdens største Business Plan Competition, og en super opplevelse for oss alle sammen. Det gir en unik innsikt i startup verdenen i USA, samt en anledning til lære å «networke» og skaffe seg kontakter.

Det kan rapporteres om at vi har det topp og er veldig takknemlige for at vi får ta del i dette. Vi gleder oss til å komme tilbake med masse nyttig kunnskap til bruk i senere studier, jobb og forhåpentligvis en dag, egne bedrifter!»