Ny førsteamanuensis i ledelse

Av Kateryna Krutskykh

Nicolay Worren
Nicolay WorrenFoto: Deloitte

Nicolay Worren er tilsatt som førsteamanuensis i ledelse ved Handelshøyskolen, NMBU.

Fra konsulentbransjen til akademia
Fembarnsfar, Nicolay Worren, har mastergrad i psykologi fra McGill University (i Montreal, Canada) og doktorgrad fra Said Business School ved Oxford University. Han har jobbet som konsulent, rådgiver og prosjektleder i 18 år.
- Jeg har arbeidet for tre internasjonale konsulentfirmaer (sist i Deloitte Consulting) og vært internkonsulent i Aker Solutions. Jeg hadde også mitt eget firma i en periode, forteller han.

I tillegg har han skrevet læreboken «Organisation Design: Re-defining complex systems», som kom ut i 2012, samt flere fagartikler. Om du har behov for forskningsbasert råd om hvordan man kan utforme en mer effektiv organisasjon, kan du lese Worrens blogg «Organization (RE) Design».

Bistått ledere med organisering av virksomheter
- Organisering av virksomheter er det fagområdet jeg har fokusert mest på. Jeg har ved 25-30 anledninger bistått ledere i å utvikle og implementere en ny organisasjonsmodell. Jeg har også arbeidet med andre problemstillinger knyttet til strategi- og organisasjonsutvikling.

Nicolay Worren har også vært opptatt av å bidra til utvikling av metoder og rammeverk innen fagområdet strategi- og organisasjonsutvikling.

Satser på fremragende undervisning
Nicolay Worren vil gi studentene kunnskap som både er rigorøs ut i fra akademiske kriterier, og som oppfattes som relevant av praktikerne.
- Etter 18 år som konsulent i næringslivet, og godt kjennskap til en rekke bransjer, mener jeg at jeg har gode forutsetninger for å få til en bedre kontakt med næringslivet.

- Jeg tror vi  i større grad må aktivt oppsøke virksomheter for å etablere studentprosjekter, markedsføre våre studier og kandidater, eller for å utføre forskningsstudier på innsiden av virksomheter.

Som et eksempel ønsker Nicolay å utvikle simuleringer og rollespill. Målet hans er å bringe mer relevans, mer engasjement og mer læring inn i undervisningen.

Forskningsambisjoner
- En av mine aller første oppgaver når jeg starter, blir å lage en plan for min forskningsvirksomhet de neste 2-3 årene. Jeg allerede flere idéer, men vil trenge litt tid for å bestemme hva som bør gjøres, og i hvilken rekkefølge, forteller Nicolay.

Han har nettopp gjennomført en mindre intervju-studie med toppledere i store norske virksomheter om hvilke utfordringer de har når de forsøker å implementere en ny strategi. I disse intervjuene har det kommet frem flere problemstillinger som Worren nå får anledning til å gå nærmere inn på som forsker.

Forventninger til ny jobb
- Som en relativt liten handelshøyskole antar jeg at de interne prosessene er noe enklere og kortere enn hva man ville finne på en større institusjon. Jeg forventer på den måten at det skal være enklere å f. eks. introdusere nye emner, eller foreta andre endringer, sier Worren.

Samtidig ser han en kjempefordel med å være del av et stort universitet.
- Koblingene til andre fagområder ved NMBU representerer et stort potensial. Det gjelder nesten alle fagene – alt fra skogbruk til byplanlegging kan ha elementer av styring, ledelse, og organisasjon i seg – ting som vi steller med på handelshøyskolen. Det blir spennende å utforske dette nærmere, sier Handelshøyskolens nye førsteamanuensis i ledelse.