Møt Patentstyret på NMBU

Av Birgit Hvoslef Dahl

På Kunnskapsfrokost 1.mars får du lære om hvordan du kan gjøre dine ideer til verdier.Foto: Foto: iStockphoto/Patentstyret

Annenhver uke i høst vil Patentstyret være til stede ved Universitetsbiblioteket på Sørhellinga. Der er du velkommen til å stikke innom og få veiledning rundt immaterielle verdier som patent, varemerke og design. Oppstart er torsdag 29.september, se under for øvrige datoer.

Dropp innom og snakk med Patentstyret:

29. september kl. 12:00–15:00

12. oktober - stand på Innovasjonsdagen, på Vitenparken

25. oktober kl. 12:00–15:00

2. november (OBS, i Bikuben)

15. november kl. 12:00–15:00

Sted: Universitetsbiblioteket, Sørhellinga

Hvorfor er Patenstyret på NMBU?

Patentstyret har inngått en samarbeidsavtale med NMBU som sammen skal styrke opplærings- og kompetansetilbudet til studenter, undervisningspersonale, administrativt ansatte, forskere og PhD-kandidater innen varemerke- og designbeskyttelse, patentering og andre aktuelle immaterielle rettigheter. Ett av tiltakene for å øke kunnskap om og kompetanse om immaterielle rettigheter i henhold til avtalen er regelmessig tilstedeværelse for blant annet å kunne bidra med:

• Foredrag om immaterielle rettigheter.
  • Gi en oversikt over det teknologiske området du jobber med. Vet du hvem dine største konkurrenter er?
  • Veiledning om hvordan du kan gå frem for å søke patent, varemerke eller registrere et design.
  • Grunnleggende opplæring i søkestrategier i patentdatabaser slik at du selv kan holde deg oppdatert.

Hvem er Patenstyret?

Patentstyret er en etat under Nærings- og fiskeridepartementet som behandler søknader og gir rettigheter til patent, varemerke og design i Norge. Vi arrangerer kurs og holder foredrag om immaterielle verdier og veileder kunder relatert til deres teknologiske områder.

Det er hovedsakelig Marianne Skånseng, som vil være til stede ved Universitetsbiblioteket. Hun er teknolog i Patentstyret og jobber innen medisinsk teknologi og havbruk. Du vil en gang iblant også kunne møte kollegaer av henne fra andre teknologiske områder.

patentstyret.no