Varslet Ås om krigen

Tyskerene malte de lyse murbygningen for å unngå at de fungerte som landemerker for engelske bombefly på vei mot Oslo.Foto: E. Strand

De som bodde på Høgskolen våren 1940 var like lite forberedt som alle andre på krig. Men tidlig om morgenen 9. april kom beskjeden om at Drøbak ble bombardert av tyske krigskip.

Astrid Klokk, som fortsatt bor på Ås, var blant de første som fikk høre at krigen var kommet til Norge.

Flyktninger fra Drøbak
– Ved femtiden ringte politimesteren i Drøbak til min far. Jeg husker det godt, selv om jeg bare var 7 1/2 år, fortalte Astrid til Østlandets Blad i 2010.

Drøbak skulle evakueres og høgskolen ble bedt om å organisere et mottak for flyktningene. Ufreden var kommet til landet, og Astrids familie måtte varsle hele bygda.

– Allerede ved 7-tiden kom de første bilene fra Drøbak. En sentral ble opprettet i Cirkus-bygningen. Derfra ble folk sendt rundt i bygda og innlosjert på gårdene, fortalte Klokk.

Oppringningen vekket familien Klokk den morgenen, og Astrid minnes fortsatt uroen meldingen medførte. Astrid var datter av høgskolesekretær Olav Klokk som virket i perioden 1918 til 1953. Som høgskolesekretær var Klokk en meget sentral person på landbrukshøgskolen.

KRIG
Krigen førte med seg store problemer på de fleste områder. Det største var kanskje kravet om å innkvartere soldater, hester og rekonvalesent-pasienter. Studentersamfunnet og gymnastikksalen ble fra de første dagene i juli rekvirert, og beslagleggelsen varte fram til krigen sluttet. Det ble etter hvert større og større mangel på varer, også på mat og strøm – som i resten av landet. Det var ikke lett å undervise studenter, men undervisningen fortsatte gjennom hele krigen – om enn med noe vekslende kvalitet.

Malte skolen i kamuflasjefarge
I 1943 ga Wermacht NS-myndighetene ordre om å kamuflasjemale de fem murbygningene i Høgskolens sentrum, og malerarbeidene pågikk i noen måneder fra begynnelsen av juli 1943. Fargen var mørk grågrønn, som på de tyske militærbilene. Høyskolen protesterte nyttesløst.

Etter krigen, hadde studenter og Ås-ungdom sommerjobb i årevis med å fjerne malingen.