Været på Ås

Her leser avdelingsingeniør Signe Kroken av data på vindmåleren. Her blir blant annet vindens fart registrert, i ulike høyder; det høyeste er ti meter. Foto: Håkon Sparre

Fra 1859 har det vært foretatt kontinuerlige meteorologiske observasjoner på UMB. Observasjonsseriene er blant de lengste i Norge.

Værstasjonen på Ås (FAGKLIM) måler i tillegg til vind, nedbør og temperatur også jordtemperatur, solstråling med mer.

FAGKLIM
UMBs Feltstasjon for agroklimatiske studier, FAGKLIM, er i dag et fullautomatisert feltlaboratorium, utbygd med omfattende logge- og måleutstyr for kontinuerlige registreringer av meteorologiske observasjoner, energiomsetning, strålingsmåling, jordtemperaturprofiler, lysimetri m.m. I alt registreres døgnkontinuerlig observasjoner fra over 50 instrumenter.

Feltstasjonen dekker 12 dekar hvorav 5 dekar kan benyttes til feltforsøk med plantebestander.

På grunn av krav til datakvalitet og kontinuitet i drift er instrumenter og loggesystem på FAGKLIM underlagt daglig tilsyn og manuelle kontrollrutiner. I tillegg kontrollavleses de viktigste parameterne manuelt alle ukedager.

De viktigste observasjonene publiseres i sanntid på UMBs nettside: http://www.umb.no/fagklim

Værdamene
Værstasjonen ble flyttet fra Grønnsakshagen til sør for Skogsdammen i 1918. Rundt 1983 ble den flyttet til Søråsfeltet og har vært der siden. Det som er spesielt med denne værstasjonen er at omgivelsene rundt har vært tilnærmet uforandret siden 1859. Derfor har vi en utrolig god dataserie over vær- og klimadata for en periode på 154 år.

Vi som lever i dag, kjenner Signe Kroken som værdama på Ås, men hun er nummer to i rekka. Norges første kvinnelige matematiker, Betzy Stephansen var den første. Hun kom til høyskolen i 1916, og så lenge hun var her, var det hun som bearbeidet hun de meteorologiske målingene.