Formål
- Å gi deltakerne innsikt i hvordan forskingsprosjekter planlegges, organiseres, styres og ledes.
- For å kunne utarbeide gode planer for egne prosjekter.
- For å kunne gi kompetent prosjektfaglig veiledning og støtte i andre prosjekter.
- Å utarbeide nødvendige plandokumenter for forskningsprosjekter som deltakerne er eller skal i gang med, eller for et relevant case.
- Å bidra til teamutvikling, og å sikre god forankring og forståelse for prosjektplanen hos alle involverte i prosjektet.
I løpet av kurset utarbeider deltakerne planverk for sitt eget, aktuelle forskningsprosjekt.
De som ikke har eget prosjekt, vil delta i gruppearbeid sammen med andre deltakere. Eller de kan velge å arbeide med et utlevert, relevant case.
Målgruppe
Kurset er primært rettet mot postdoktorer, men er også åpent for yngre forskere. Det er en forutsetning at deltakeren er ansatt ved NMBU i mer enn 80% stilling.
Kursinnhold
Kurset består av to samlinger på to pluss én dag. Arbeidsformen veksler mellom:
- Forelesninger om prosjektfaglige temaer
- Gruppearbeid basert på deltakernes arbeid med eget prosjekt, og med veiledning fra kursinstruktør
- Plenumspresentasjoner og –diskusjoner
- Innleveringer etter hver av de to samlingene
Dag 1 kl 0900-1600
- Om prosjekter: Avgrensning, struktur og begrepsapparat.
- Hva særpreger forskningsprosjekter?
- Fallgruver i prosjektarbeidet.
- Om mål og målformuleringer. Mål på ulike nivåer i forskningsprosjektet.
- Prosjektets mandat
Dag 2 kl 0900-1600
- Om framdriftsplanlegging og milepæler.
- Om organisering av forskningsprosjekter – Rolleforståelse, interessenter og ansvar.
- Realistisk tidsplanlegging: Ressursfristilling – tidstyver i prosjektarbeidet.
Dag 3 kl 0900-1530
- Lederskap, teamutvikling og samarbeid i prosjektene.
- Prosjektlederens ansvar og oppgaver i forskningsprosjektet.
- Om rapportering, oppfølging og lederskap i prosjektet.
Lunsj er inkludert alle dager.