NOVA-nettverket

Av Line Oksnes

NOVA er et nordisk universitetsnettverk som setter fokus på de store globale utfordringene. Universitetene samarbeider om å tilby doktorgradskurs av høy kvalitet innen fag relatert til landbruks-, skogbruks- og veterinærvitenskap. I tillegg støtter NOVA ph.d.-kandidater, spesialistkandidater innen veterinærmedisin og forskere i å bygge internasjonale forskningsnettverk. NMBU har satt av interne midler for å støtte vitenskapelig ansatte som ønsker å organisere NOVA-emner.

For kursholdere

NOVA-nettverket gir undervisere muligheten til å organisere ph.d.-emner av høy kvalitet i samarbeid med kolleger ved de andre deltakende universitetene og andre internasjonale universiteter/ organisasjoner.

Alle emner som organiseres av NMBU-ansatte må annonseres på NOVA-nettverkets hjemmesider i tillegg til nmbu.no.

For å registrere kurset hos NOVA-nettverket, send en e-post til nova@lbhi.is med følgende opplysninger:

• navn på emnet og antall ECTS
  • en kort beskrivelse av kurset
  • en lenke til pensum og ev. annen relevant informasjon
  • dato for kurset (start- og sluttdato) og sted
  • hvordan søker man

Interne midler til gjennomføring av emner

NMBU har noen interne midler for å støtte gjennomføring av NOVA-emner. Hvert emne støttes med inntil kr 100 000. NB! For 2024 tilgjengelige midler er begrenset. Midlene tildeles fortløpende (førstemann til mølla).

Budsjett:

Emneansvarlig ved NMBU kan søke om dekning av utgifter til følgende:

• timebruk for kursholder(e)
  • reiseutgifer for eksterne forelesere
  • leie av kurslokaler

Du søker om støtte ved å sende inn dette nettskjemaet: https://nettskjema.no/a/nova

For kursdeltakere

Å delta på et NOVA-kurs er gratis for ph.d.-kandidater og spesialistkandidater fra universiteter som er med i NOVA-nettverket. Reise og overnatting dekkes vanligvis ikke.

Eksterne nettsider om NOVA-nettverket

Les mer om NOVA-nettverket og kurstilbudet på nettsiden.

NOVA
NOVA Foto: NOVA