Fire prosjekter har fått penger fra Forskningsrådet

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Veterinærbygningen på Ås våren 2021.
Veterinærbygningen på Ås våren 2021.Foto: Håkon Sparre

Veterinærhøgskolen har i tildelingen i juni mottatt forskningsmidler til fire forskningsprosjekter fra Forskningsrådet.

Frie forskningsmidler som er spesielt høythengende, har gått til forskning på vaksiner mot PMCV-infeksjon i laks og forskning på hvordan en reseptor reagerer på en gruppe skadedyrmidler. I tillegg har prosjektet TraWel, et prosjekt om kuas velferd, fått forskerprosjekt gjennom formålet fornyelse og utvikling og forskningsgruppen rundt mastitt hos norske melkekyr fått tildelinger via Kompetanse- og samarbeidsprosjekt hos Forskningsrådet.

Professor Øystein Evensens forskningsgruppe er et av prosjektene som har fått Fripro-midler der formålet med forskningen er fornyelse og utvikling innen forskningen som kan bidra til å flytte den internasjonale forskningen. Utlysningen for slike midler retter seg mot forskere som har vist evne til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet.

– Vi skal jobbe med utvikling av en vaksine mot CMS (hjertesprekk)/PMCV-infeksjon hos oppdrettslaks. Vi baserer utviklingen av vaksinen på en forståelse av strukturen til virusproteinene. Prosjektet er et samarbeid med University of Uppsala hvor vi skal gjennomføre studier at krystallstrukturen til noen av virusproteinene, forteller Evensen.

Prosjektet har en varighet på seks år og Evensen forteller at forskningsgruppen allerede har to andre prosjekter innen samme tema og at dette prosjekter passer godt inn.

– CMS er i dag den viktigste og mest tapsbringende virusinfeksjonen i norsk oppdrett. Det er viktig å finne frem til måter å forebygge sykdommen på, redusere tap og bedre fiskens velferd, forteller han.

Kloning av lakselusreseptorer ga forskningsmidler

Et annet prosjekt som har fått frie forskningsmidler er professor Tor Einar Horsbergs prosjekt som skal klone reseptorer i insekter, krepsdyr og edderkoppdyr for å finne ut hvordan de reagerer på spesielle skadedyrmidler. Forskningsgruppen til Horsberg er de første som har lyktes med å klone disse spesielle reseptorene i lakselus – noe ingen annen forskningsgruppe har lyktes med tidligere. Les mer om prosjektet i saken om hvorfor bier dør av enkelte plantevernmidler.

Fått forskningsmidler til TraWel-prosjektet for forskning på sykdomsovervåkning

Camilla Kiellands forskningsgruppe har fått penger til å utvikle nye metoder for å utnytte store datamengder for å avdekke sykdom hos kyr på et tidlig tidspunkt. Målsettingen er å oppdage og overvåke den smittsomme sykdommen subklinisk mastitt (skjult jurbetennelse) hos melkekyr.

– Transmisjonsmodeller er modeller som ender opp med det etter hvert så berømte R-tallet. Vi har jobbet med disse modellene i 10 år før koronautbruddet kom, og vi har brukt dem til å predikere om en endring i kuas celletall er smittsom eller ei. Nå har vi fått midler til å bruke machine learning til å forbedre modellen, teste den ut i felten og validere den mot en dyrevelferdsindeks, sier Kielland.

Siden prosjektene er forskningsstyrt kan forskere tillate seg å gå mer i dybden på problemstillingene enn de vanligvis kan i samarbeidsprosjekter der næringsaktørene ønsker raskere omsettbare resultater.

– For Prodmed betyr disse forskningsmidlene at vi kan bygge videre på sterke miljø innenfor dyrevelferd og epidemiologi på instituttet, men dette vil også styrke våre gode samarbeidsrelasjoner med Realtek, NMBU og SINTEF på kvantitativ dataanalyse. Prosjektet blir en utvidelse av det pågående Welcow prosjektet og en fortsettelse av AMS (Automatic milking system) prosjektet som ble avsluttet i fjor, forteller instituttleder Olav Reksen.

Kompetansemidler til forskning på mastitt hos norske melkekyr

Professor Ane Nødtvedts forskningsgruppe ved Prodmed har fått forskningsmidler via Forskningsrådets Kompetanse- og smarbeidsprosjekt. Formålet er å utvikle ny kunnskap og bygge forskningskompetanse som samfunnet eller næringslivet trenger for å møte viktige samfunnsutfordringer. Prosjektene skal stimulere og støtte samarbeid mellom forskningsmiljøer og aktører utenfor forskningssektoren som representerer samfunnets og/eller næringslivets behov for kunnskap og forskningskompetanse.

Nødtvedts prosjekt handler om bedre behandling av jurbetennelse (mastitt) hos norske melkekyr.

– Målet er friske dyr og melk av god kvalitet som har redusert mengde av antibiotika. Vi skal gjennomføre et terapiforsøk, samt kvalitative undersøkelser om antibiotikabruk, forteller hun.

Tildelingen finansieres fra Forskningsmidlene for landbruk og matindustri. Samarbeidspartnere er Tine og Produksjonsdyrsveterinærenes forening, PVF.

Gratulerer til alle som har mottatt forskningsmidler!