Tyven stjal sin egen medisin

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Birk, 10, synes svært synd på seg selv da han hadde spist alle sine egne smertestillende tabletter og ble innlagt på Universitetsdyresykehuset. Heldigvis gikk alt bra for både Birk og lille Bowie på elleve uker.Foto: Camilla Wiik

Har du en hund som er en tjuvradd og som ofte stjeler mat og andre godsaker? Pass på. Stjeler han sin egen medisin, kan det gå dårlig. Det opplevde Birk, 10, og Bowie, 11 uker.

Birk er en toller på litt over ti år. Han har alltid vært en tyv, men da han stjal sine egne smertestillende tabletter var det bra at det fantes en veterinær i familien.

Tok seg en jafs

Gudrun Seeberg Borge er veterinær på Universistetsdyresykehuset ved NMBU Veterinærhøgskolen. Hun hadde skrevet ut smertestillende tyggetabletter til foreldrenes hund, Birk. Boksen med Rimadyl var blitt satt litt for tilgjengelig for Birk. Morgenen etter var alle tablettene spist og lille Bowie kom traskende med boksen i munnen.

Begge hundene ble innlagt på Universitetsdyresykehuset til væskebehandling. Heldigvis gikk det bra denne gangen.

– Ved forgiftning som dette kan hundene få dårlig nyrefunksjon, leverskader og magesår, så det er viktig å få gitt dem væske og vurdere magesårprofylakse, forteller Gudrun.

Brekkmiddel for å kaste opp

Birk og Bowie er hennes foreldre sine hunder. Siden de bor langt ute på landet instruerte hun en produksjonsdyrveterinær over telefon for å få i begge hundene brekkmiddel.

– Det er viktig å få hunder man mistenker har fått i seg tabletter inn til veterinær raskt for å gi brekkmiddel og annen forebyggende behandling. Selv om hunden virker frisk, kan symptomene ved denne type forgiftning ikke vise seg før etter et par dager, forteller hun.

Veterinær Gudrun Seeberg Boge var engstelig for at den lille valpen, Bowie, hadde forspist seg på smertestillende tabletter. Foto: Camilla Wiik

Pass på

Spesielt kan det være en risiko med tyggetabletter, som Birk hadde fått. De smaker godt og er fristende å ta seg en jafs av. Gudrun foretrekker å skrive ut vanlige tabletter som eier gir i maten fremfor tyggetablettene, men denne gangen var det de eneste som var tilgjengelige.

– Vi var spesielt engstelige for valpen, han er bare elleve uker og fem kilogram, men det kan se ut til at det er gammer’n som har fått i seg det meste, forteller hun.

Hun påpeker at behandling ved forgiftning er viktig. Det kan potensielt føre til svikt i indre organer, blødende magesår og død.