Artikler

Lærerstudenter og praksislæreres forventninger til praksisopplæringen

Hva forventer lærerstudenten egentlig av praksisopplæringen i skolen? Og hvilke forventninger har praksislærerne? Prosjekt praksisopplæring er et utviklingsprosjekt der målet er å danne et felles grunnlag mellom universitetet og skolene for å forbedre praksisopplæringen. Prosjektet er et samarbeid med NMBUs fire universitetsskoler og er knyttet til forskergruppen UBU i praksis.

- Vi står i den perfekte stormen for endring

- Vi står i den perfekte stormen for endring

Dagens skolepensum har et underliggende budskap om ikke-bærekraftighet, sier den nederlandske professoren Arjen Wals. Han mener det er helt spesielt at fire videregående skoler har forpliktet seg til å integrere bærekraft i utdanningen gjennom NMBUs universitetsskoleprosjekt.

Oversikt over forskningsprosjekter i "UBU i praksis"

Oversikt over forskningsprosjekter i "UBU i praksis"

Det er forskere, stipendiater, masterstudenter og lærerstudenter knyttet til "UBU i praksis".

'Action, takk!' av Astrid T. Sinnes

'Action, takk!' av Astrid T. Sinnes

Astrid T. Sinnes har kommet ut med boken 'Action, takk! Hva kan skolen lære av unge menneskers handling for bærekraftig utvikling?"

Universitetsskoleprosjektet på studietur til Globala Gymnasiet i Stockholm

Universitetsskoleprosjektet på studietur til Globala Gymnasiet i Stockholm

Utdanning for bærekraftig utvikling på agendaen: Representantar frå Universitetsskoleprosjektet på tur til Stockholm for å besøke Globala Gymnasiet.

Koordinatorstillinger etablert på de ulike universitetsskolene til SLL

Koordinatorstillinger etablert på de ulike universitetsskolene til SLL

Universitetsskoleprosjektet til Seksjon for Læring og Lærerutdanning er et samarbeid mellom lærerutdanningen, Akershus Fylkeskommune og fire videregående skoler. Målet med samarbeidet er å utvikle praksisen rundt utdanning for bærekraftig utvikling både i skolen og i lærerutdanningen. For å forankre dette arbeidet ved de ulike skolene, har det i løpet av høsten 2018 blitt etablert koordinatorstillinger (20%) ved de ulike skolene.

Lærerutdanningen ved NMBU etablerer universitetsskolesamarbeid med fire videregående skoler i Akershus-området

Lærerutdanningen ved NMBU etablerer universitetsskolesamarbeid med fire videregående skoler i Akershus-området

RealTek inngikk tidligere i år en samarbeidsavtale med Akershus Fylkeskommune (AFK) som blandt annet omfattet et nytt universitetsskoleprosjekt. Ingrid Eikeland er nå tilsatt som koordinator for dette prosjektet og vil fungere som bindeledd mellom NMBU, AFK og de involverte skolene.