Har du noen gang lagt merke til de mange mørkelilla aroniabærene som henger igjen på prydbuskene etter at fuglene har forsynt seg med dem? Eller de mange eplene som faller til bakken og råtner?
Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap lyser nå ut en stipendiatstilling. Søknad kan rettes mot ett av tre forskningsområder, blant annet «Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig kjerneelement i skolen». Dette forskningstemaet er knyttet til forskningsgruppen UBU i praksis med Birgitte Bjønness som hovedveileder og søknadsfristen for stipendiatstillingen er 02.11.2020.
Hva forventer lærerstudenten egentlig av praksisopplæringen i skolen? Og hvilke forventninger har praksislærerne? Prosjekt praksisopplæring er et utviklingsprosjekt der målet er å danne et felles grunnlag mellom universitetet og skolene for å forbedre praksisopplæringen. Prosjektet er et samarbeid med NMBUs fire universitetsskoler og er knyttet til forskergruppen UBU i praksis.
Dagens skolepensum har et underliggende budskap om ikke-bærekraftighet, sier den nederlandske professoren Arjen Wals. Han mener det er helt spesielt at fire videregående skoler har forpliktet seg til å integrere bærekraft i utdanningen gjennom NMBUs universitetsskoleprosjekt.
Universitetsskoleprosjektet til Seksjon for Læring og Lærerutdanning er et samarbeid mellom lærerutdanningen, Akershus Fylkeskommune og fire videregående skoler. Målet med samarbeidet er å utvikle praksisen rundt utdanning for bærekraftig utvikling både i skolen og i lærerutdanningen. For å forankre dette arbeidet ved de ulike skolene, har det i løpet av høsten 2018 blitt etablert koordinatorstillinger (20%) ved de ulike skolene.
RealTek inngikk tidligere i år en samarbeidsavtale med Akershus Fylkeskommune (AFK) som blandt annet omfattet et nytt universitetsskoleprosjekt. Ingrid Eikeland er nå tilsatt som koordinator for dette prosjektet og vil fungere som bindeledd mellom NMBU, AFK og de involverte skolene.