ILU tilbyr høsten 2019 veiledningspedagogikk for praksislærere og andre personer med veiledningsansvar. Det er første gang dette emnet (PPVE200) tilbys ved NMBU.
Les hva lærerstudentene ved NMBU fikk høre nylig, da samisk utdanningshistorie og elevrådsbesøk fra prisvinnende Kuben videregående skole sto på planen.
Videregående skoler i Akershus satser på utdanning for bærekraftig utvikling i samarbeid med NMBU. Høsten 2017 inngikk NMBU og Akershus fylkeskommune en avtale om samarbeid mellom universitetet og fire videregående skoler - Frogn, Hvam, Ski og Ås.
Lektorstudenter ved UiO og NMBU hadde tidligere denne måneden et seminar her på NMBU der et av målene var å skape en felles lektoridentitet blant studentene.
Lektor ved Oslo Handelsgymnasium Morten Munthe er ph.d.-student ved Seksjon for læring og lærerutdanning – REALTEK der han forsker på elever som tar R1 og R2 ved å lære programmeringsspråket Python.
Utvite-programmet har nå publisert en håndbok om UtVite-modellen - Et utviklingsvertøy for redesign av vitensenter-utstillinger. Boken er open access og således tilgjengelig for alle.
I en kronikk i Forskerforum skriver Førsteamanuensis Gudrun Jonsdottir om lærerstudenter og lærerutdanningen sin rolle i utdanningen av disse studentene. Gudrun sitt forskningfelt omfatter kritisk pedagogikk, med vekt på demokratiske og bærekraftige utfordringer, knyttet til elevers sosiale- og etniske bakgrunn og kjønn i norske klasserom.
RealTek inngikk tidligere i år en samarbeidsavtale med Akershus Fylkeskommune (AFK) som blandt annet omfattet et nytt universitetsskoleprosjekt. Ingrid Eikeland er nå tilsatt som koordinator for dette prosjektet og vil fungere som bindeledd mellom NMBU, AFK og de involverte skolene.
Regjeringen endrer modellen for etterutdanning av lærere. Nå skal skoleeiere inngå partnerskap med universitet- og høgskolesektoren og sammen søke om midler til utviklingsprosjekter.
Hvordan kan vi på best mulig måte forberede elevene på å leve i en verden preget av utsikter til store klimaendringer? Hva trenger de å lære? Og hvilke konsekvenser bør det få for skole og lærerutdanning? Dette er viktige spørsmål stilt av Astrid Sinnes ved IMT i et innlegg hun holdt for Utdanningsdirektoratet den 28. august.